[OSM-talk-nl] foutje 503

Martijn van Exel martijn at geodan.nl
Tue Feb 22 08:13:34 GMT 2011

On 2/21/11 10:17 PM, Robert Elsenaar wrote:
> Heren techneuten.
> Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en mij gestort in het MappenMaken.
> Bij het gebruik van Wget om een kleine bbox op te halen krijg ik fout
> 503 op de xapi.
> Is er iets mee aan de hand? Of is het niet beschikbaar zijn van de
> service tijdelijk?
> alvast bedankt voor de hulp
> Groet
> Robert

De XAPI is al een tijdje oververhit.
Zie ook http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Platform_Status
Er is een lange thread over op talk -->
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2011-February/056719.html

Als je alleen maar een bbox wil ophalen van OSM-data kun je de gewone
API gebruiken:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/API_v0.6#Retrieving_map_data_by_bounding_box:_GET_.2Fapi.2F0.6.2Fmap
Volgens mij is de limiet een kwart bij een kwart graad, dat kin je via
api/capabilities opvragen.

...of een planet-file downloaden --> planet.openstreetmap.nl of org of
download.geofabrik.de (er zijn meer mirrors)

Je kunt de nieuwe Java-implementatie van de XAPI eens een kans geven,
voorbeeld:
http://jxapi.openstreetmap.org/xapi/api/0.6/*[amenity=pub][bbox=4.8,52,5,52.5]
Of via een heuse GUI: http://openstreetmap.us/uixapi/xapi.html

Martijn