[OSM-talk-nl] BAG

steggink at steggink.org steggink at steggink.org
Wed Jun 1 13:36:46 UTC 2011

Quoting Martijn van Exel <m at rtijn.org>:

> Gert et al,

> Dit was ook mijn zorg. Niet alleen voor de updates op zich, wat al een
> hoop werk is (ze komen maandelijks uit) maar ook hoe om te gaan met
> 'echte' edits door de community op gebouwen, zie mijn eerdere mail.
> Dit speelde met AND niet omdat het een eenmalige update was, en voor
> 3DShapes misschien in mindere mate omdat veel van het grondgebruik
> sowieso niet snel door de community in kaart zou worden gebracht:
> moeilijk en lage prioriteit, maar het ziet er nu wel fraai uit. Maar
> ook deze data veroudert op den duur.

> [...]

Mee eens. Deze trend is ook enige tijd op talk waar te nemen. Als ik
deze kennis ca 1 1/2 jaar geleden had, weet ik niet of ik mij nog wel
met volle overgave op de landuse van 3dShapes gestort zou hebben...

Waar bijna iedereen het wel over eens is, is dat het community-aspect
van OSM veel belangrijker is dan het zijn van een open data-warehouse.
Dat betekent ook dat het minder noodzakelijk is om na te denken over
een update-strategie. Dat zal altijd lastig geworden.

Nieuwe gebruikers zullen zich niks aantrekken van ID's. Het is erg
makkelijk om ze te vernaggelen met de huidige editors (bijv. door
knippen en mergen van shapes). Niet de schuld van de editors, maar de
identificatie van een objectje in OSM is de geometrie zelf (en in
mindere mate het OSM ID) en niet een extern ID wat als attribuut eraan
hangt. Dat gaat dus conflicten opleveren met systemen die wel
ID-gebaseerd zijn, zoals de BAG. Zelfs het OSM ID kan gaan "wandelen"
in de loop van de tijd. Het is geen permanent gegeven.

Frank