[OSM-talk-nl] OSM-NL PD

Stefan de Konink stefan at konink.de
Sat Jun 18 01:01:58 UTC 2011

Geachte dames en heren,

Na me (helaas) weer te hebben bij gelezen in de afgelopen draadjes, en
eerder vandaag al even wat zelfkennis te hebben getoond ga ik toch voor
de: 'heb je hem weer'.

In de afgelopen maanden heb ik mijn best gedaan om zowel op commercieel
gebied als op non-profit gebied data te kunnen verzamelen die het concept
kaart met vrije data kan voeden. Ik kan stellen dat we met enige fantasie
in staat moeten kunnen zijn op basis van de huidige mapnik stylesheet een
kaart te kunnen maken op basis van openbare bronnen. Wat onbreekt, vullen
we aan.

De uitgangspunten hierin zijn:
  - het wiel niet opnieuw uitvinden, hergebruik, echte GIS
  - efficient omgaan met databronnen, alle data in lagen, bronvermelding
waarbij de Bernse conventie het uitgangspunt is
  - terugkoppelen van wijzigingen aan bronnen, dmv changeset tabellen
  - verbeter de wereld begin bij jezelf (laten we eens met NL beginnen)

Er zijn in Nederland een heleboel datasets beschikbaar gelukkig hebben we
een Nationaal Georegister dit dat voor ons uit een zet. En er zullen hier
ook heel wat mensen rondlopen die een goede kaart een warm hart toe dragen
en klaar zijn met de spelletjes die worden gespeeld.

Daarom ben ik dan ook op zoek naar 'medestanders' die niet als doel
hebben de volgende EduGIS site maken waar grote hoeveelheid Nederlandse
GIS catalogussen op elkaar worden geplakt, maar constructief kunnen
bijdragen om de cartografie die we nu kennen als de mapnik stylesheet te
kunnen verkrijgen uit data die ons land al rijk is.

Met het laatste hebben we een meetlat naar wat OSM-CC nu is, wat OSM-ODBL
wordt, en wat OSM-PD toe kan voegen. Zover de ODBL zorgt voor een fork van
de CC database, zal de PD database bottom up zijn gebouwd. Beestje een
andere naam geven kan altijd nog, en zolang we niet van talk-nl of #osm-nl
worden getrapt lijkt het me ook geen noodzaak om maar van communicatie
methode te veranderden. (Dus Gert: blijf nog ff, heb nog een rappe server,
mits jij nog een rack hebt kunnen we daar wat leuks op gaan doen.)

N.B. Ik ben _geenzinds_ van plan OSM mijn rug toe te keren, als ik niet
meer mag mappen in 'jullie' database dan maar een gijzelaar van de data
waar ik wel 'eigenaar' van ben. Tijdens het hackweekend in Essen heb ik
een aantal innovatie dingetjes gedaan, waaronder het direct genereren en
distribueren van changesets in geometrien (aka: geen slim database meer
nodig, eindgebruikers niet eens osm2pgsql). Het hoogtepunt is wel de
full-history tabel waar 'toevallig' een andere nee-stemmer en ik zeker in
de komende periode he-le-maal los op zullen gaan.

Stefan