[OSM-talk-nl] Lambertus' OSM kaart site traag of stuk?

Robert Elsenaar robert at elsenaar.info
Sat Mar 5 15:52:29 UTC 2011

Lambertus,

Ik heb me vanaf het begin al afgevraagd, jouw load probleem is niet van
vandaag of gister, waarom de pagina is opgebouwd zoals die nu is.

Probleem 1: Niet genoeg ruimte voor alle standaard volledige landen.
Kun je aangeven hoeveel schijven en welke soort schijven je daar voor nodig
hebt? Je kunt er vast ook wel een kostenplaatje aan hangen.

Probleem 2: Er worden teveel custom maps aangevraagd.
Natuurlijk zal met het oplossen van probleem 1 de aantal aanvragen afnemen,
maar ik denk dat dit probleem ook op een andere manier verlicht kan worden.
Het is me namelijk opgevallen dat de "Download map now!" link verdwijnt
wanneer je wat loopt te klooien met de "kaart". Klik je per ongelijk op de
kaart en voeg je dus een tile bij of af, dan verdwijnt de link en is het
voor de meeste mensen niet te doen om deze link weer terug te krijgen.

Ik denk dat als je de opzet van de site wijzigt, dat je heel veel meer
mensen hebt die de hele kaarten downloaden.

Voorstel:
1) Maak een hoofdpagina waar voor alle op dat moment beschikbare
full-country kaarten keurig onder elkaar zichtbaar zijn. iedere landsnaam
resulteert in de download van dat land.
2) Onder aan de lijst geef je de mogelijkheid om naar de pagina te gaan
zoals die nu zichtbaar is.
3) Omdat veel mensen pagina 1 niet kennen, maar wel pagina 2, is het
verstandig om pagina 2 alleen bereikbaar te maken via pagina 1. Komt dus
iemand binnen op pagina 2 (referrer ligt buiten jouw site), dan verwijs je
die automatisch door naar pagina 1.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik hoor graag je behoeften voor je
opslagprobleem.

mvrgr
Robert