[OSM-talk-nl] Uiterlijk van de kaart

Martijn van Exel m at rtijn.org
Tue May 17 15:50:26 UTC 2011

2011/5/17 Cartinus <cartinus at xs4all.nl>:

> Je geeft me met dit voorbeeld precies gelijk.
>
> Er is een developer en die heeft OSM data, een webserver, een
> renderingsprogramma, etc. gebruikt om een mooi eindproduct te maken.
>
> Zou een willekeurig persoon die je van de straat plukt dat ook kunnen?
> Hoogstwaarschijnlijk niet.

Het gaat mij niet om gelijk hebben of krijgen. Wel om een vrij, open
en transparant OSM. Waardoor wordt deze developer gemotiveerd - en
andere devs die met OSM-data werken? Ik weet dat niet precies.
Sommigen misschien puur en alleen door de data, anderen doordat er een
klant komt met een lijstje wensen, weer anderen omdat ze mooie dingen
willen maken en laten zien. OSM-gebaseerde producten zoals deze geven
aan hoeveel doelen je kunt dienen - en dus hoeveel doelgroepen ermee
gediend kunnen zijn. Te zeggen dat het allemaal om developers gaat is
voor mij een onnodige inperking die een hokjesgeest in de hand werkt
die ten koste gaat van openheid en transparantie.
--
Martijn van Exel
http://about.me/mvexel