[OSM-talk-nl] Uiterlijk van de kaart

andre van atten andrevanatten at gmail.com
Thu May 19 20:57:16 BST 2011

+/- 1

Het is maar net hoe je het bekijkt. Het valt me op - als relatieve
nieuwkomer op deze "discussion list" -  dat er sommigen zijn die op nogal
"overtuigende" of offensieve manier argumenten hanteren zeg maar. En dat er
blijkbaar heel veel onduidelijkheid bestaat over missie, doel, strategie en
roadmap van OSM. Je kunt wel zien dat OSM geen centraal geleid bedrijf is,
en dat hoeft ook niet, maar ik mis toch een beetje sturing, een "moderator"
functie. Al moet ik Martijn een compliment geven voor zijn afgewogen en goed
geformuleerde inbreng. Maar kan het op andere plekken in de discussie soms
niet wat positiever en vriendelijker?

OSM is een pracht product, vind ik, en het neemt soms onverwacht positieve
vormen aan. Voor de een is het denk ik een halffabricaat, voor de ander, die
gewoon op www.openstreetmap.org kijkt of met openlayers een laagje toevoegt
aan zijn webapp of webpagina, is het een eindproduct. Maar de kracht, de USP
of 'unique selling point' zou toch moeten zijn dat het een actieve,
betrokken en creatieve community is die elkaar positief versterkt. Dan gaat
het niet alleen om de inhoud van de database, de kaart,  maar ook om de
ideeen en de vorm waarin ze gebracht worden. Dat geldt volgens mij ook voor
de argumenten en discussies die gevoerd worden, en die vindt ik zoals gezegd
nogal eens "offensief" of "defensief" . Ook als is de inhoud van de
argumenten wellicht juist, het is de tone of voice die bepaald of de
boodschap overkomt en dus functioneel is. Of zoals de Fransen zeggen: "c'est
le ton qui fait la musique". Net als met een kaart: de vorm en de inhoud
vullen elkaar aan, en 1 + 1 is meer dan 2
Ik denk dat Robert best wel een punt maakt in zijn beweringen, maar ze
klinken niet erg uitnodigend, en het gevolg is dat er een
standpuntendiscussie oplaait die niet erg constructief is. De kaart kan
inderdaad mooier, en er is zeker belangstelling of "markt" voor. Ik zou dan
ook zeggen, kijk eens op openfietskaart, het valt me op dat ene Rubke daar
heel veel werk in heeft verricht. Opencyclemap wordt door Andy Allen
getrokken, kun je zo opzoeken op internet. Ik zou zeggen, mail elkaar eens,
reis eens af naar elkaar, en vraag wat je aandeel kan zijn om te helpen die
fietskaart er nóg mooier en professioneler uit te laten zien. Zoals Martijn
al zegt: "Volgens mij is het niet zo belangrijk dat we al die groepen en
individuen onder één noemer brengen, maar wel dat iedereen elkaar kan vinden
als het nodig is."

Wat me wel opvalt is dat de OSMF , de foundation zich wat weinig laat zien
in dit draadje. Ze zouden toch wel duidelijk kunnen formuleren wat het doel
is (de missie), de strategie (hoe daar te komen en waarop te sturen) en de
roadmap (wat wanneer en hoe gaan we dat doen). Dan zou deze deze discussie
niet meer echt nodig zijn. Want kudo's scoren is toch een beetje zonde van
de tijd. Ik weet dat er mensen zijn die heel wat hebben bijgedragen aan OSM,
maar die om die reden nooit meer zijn terug te vinden, en hun eigen
gang gaan, cq bedrijfje opzetten. Zonde. Want OSM is een prachtig fabrikaat,
al is het nog niet perfect en kan het altijd beter. Dat zal allemaal vast
ook wel gebeuren, want OSM wordt steeds meer volwassen. Wat alle
auto-navigatieleveranciers links laten liggen en wat OSM heel goed doet is
het detail van de kaart, voet- en fietspaden, de orientatie op de
omgevingsdetails, zoals groen en bebouwing, bomen en POIs. Met name op het
gebied van lopen, wandelen en fietsen. Alle grote GEO
leveranciers (teleatlas, google, navteq) rijden met auto's en campers rond,
volgehangen met video's en laserstralen, maar de fiets en voetpaden waar de
OSeMmer zich begeeft op zijn fietsje met GPS: daar komen ze bijna nooit.
Daarom zijn de openfietskaart en openbusmap en dergelijke zulke mooie
aanvullende half- of van mijn part driekwart-fabrikaten ;-). Waar het
volgens om gaat is dat OSMmers elkaar aanvullen, en elkaar uitnodigen en
openstaan om elkaar aan te vullen, dat is ook terecht de boodschap van
Martijn. De een kan heel goed met zn GPS overweg, de ander is goed in
editen, weer een ander maakt handige tools en mooie proggies, er zijn mensen
die goed structuur aan kunnen brengen in de chaos en normen opstellen, er
zijn figuren die goed zijn in usability en functionaliteit en anderen in
layout. Weer anderen zorgen voor een mooie zoekfunctie of routing service.
En al die kikkers zitten in dezelfde O S eMmer!  En samen kunnen ze een
prachtig koor vormen, door met elkaar te kwaken en niet elkaars vliegen af
te vangen. Ik heb respect voor al diegenen die wel meer dan één steentje
hebben bijgedragen, en ook voor diegenen die opeens bijna in hun eentje - op
basis daarvan - een prachtig idee verwezenlijken. Kijk bijvoorbeeld eens
naar OsmAnd. Gewoon bijna 95% door één Mapthousiastic in elkaar gezet.
Wellicht niet perfect, maar nu wordt het zo populair dat het aantal
terabytes internet verkeer een probleem is gaan worden! Respect! All deze
persoonlijke en gezamelijke initiatieven maken het geheel groter. Dus
Robert, ik daag je uit te helpen met wat jou expertise is, de kaart mooier
en functioneler maken. En anderen -die de techniek daarvoor in het snotje
hebben-  door hem daarvoor uit te nodigen. En maak er van mijn part samen
een anderhalf-fabrikaat van ;-)  Ik zelf ben nergens echt goed in heb ik me
laten vertellen, maar ik zal me waar mogelijk inzetten om te bereiken dat
een paar honderdduizend medelanders elke dag van een OSM kaartje krijgen
voorgeschoteld. Let's make maps better;-)

Andre
Op 19 mei 2011 17:59 schreef Frank Heinen <f.heinen.nl op gmail.com> het
volgende: