[OSM-talk-nl] BAG viewer

Oliver Heesakkers OSM2 at heesakkers.info
Wed Nov 2 20:02:22 UTC 2011

Op za 29 okt 2011 17:36:21 schreef Stefan de Konink:

> Dan denken wij daar dus duidelijk anders over. Het is totaal onnodig
> om de BAG data te importeren. Omdat de data in een PD licentie
> beschikbaar is en een open standaard gebruikt om de data te ontsluiten.
>
> Wil je de data renderen kan dat gewoon, zelfs samen met OpenStreetMap
> op 1 kaart laag.
>
> Weerleg mijn argumenten maar.

Het argument dat de data PD is leidt uberhaupt niet tot de conclusie dat het
onnodig is om die data in de OSM-database te importeren. Je veronderstelt dat
elke burger geen probleem zou hebben om contact op te nemen met de overheid om
BAG-data te verwerven en ze ook kan verwerken.
OSM is echter veel laagdrempeliger.

Geimporteerde BAG-data geeft de mapper gelegenheid om namen, ingangen,
openingstijden, etc. toe te voegen en geeft die mapper ook makkelijk de
gelegenheid om de plaatsing van wegen te orienteren aan de gebouwen.

De huisnummers (en binnenkort wellicht postcodes) die BAG levert zijn
relevante en goed bruikbare data die ook juist voor afgeleide
(navigatie)producten juist heel interessant zijn. Het bij elkaar houden van de
data voorkomt dan licentievraagstukken en compatibiliteitsproblemen.