[OSM-talk-nl] Fwd: Re: Semi automatisch BAG voorstel

Robert Elsenaar robert at elsenaar.info
Thu Nov 3 22:10:59 UTC 2011

Dat er naast codering ook een hoop documentatie nodig is klopt. Binnen dat domein wil ik mijn kennis en vaardigheden graag inzetten.

Ik zie een "testing and documenting " weekend wel zitten. Wellicht dat ik dáár wel een gelegenheid voor heb.
Dat onhandige zien dat wel tegen die tijd

Robert

Met vriendelijke groeten,
Robert Elsenaar
(Verzonden vanaf Mobile)

Frank Steggink <steggink at steggink.org> schreef:

Hoi Robert,

On 11-11-03 10:21 PM, robert at elsenaar.info wrote:
>  Ik voel me allerminst opgejaagd wilt.
>  Je 'alternatief' zie ik meer als een zinvolle aanvulling op mijn idee
>  dan een discriminerend alternatief.
Mijn feedback is inderdaad bedoeld als aanvulling.
Ik kan me trouwens indenken dat je je niet opgejaagd voelt, aangezien
jacht op zondag(middag) (en tussen zonsondergang en -opgang) niet
toegestaan is.

>  Positieve punten:
>  - Opdelen in anders soortige 'blokken' stuit bij mij op geen bezwaar,
>  Ik gaf al aan dat die opdeling voor mijn idee niet relevant is. Voor
>  de uiteindelijke uitwerking natuurlijk wel. en dat gaf je juist aan.
>  - De een DUB opgedeeld wordt in drie bestanden (INS, CHG, DEL) is een
>  uitstekende toevoeging. Leuk wellicht als je ook voor deze vormen kunt
>  kiezen.
Uit de door jou gekozen benaming valt af te leiden dat je uit het 8.3
tijdperk stamt ;) Wat mij betreft is mijn alternatief geen keuze t.o.v.
jouw voorstel, vanwege de eerder genoemde redenen.
>  - Hoe je de changeset laat corresponderen met de DUB's is mij gelijk.
>  Mij leek een unieke ID, gegenereerd door de website zelf een beter
>  idee. Dat dit uiteindelijk niet via de changeset, maar via een
>  handmatige terugkoppeling, dat vind ik niet zo belangrijk. Het laatste
>  zorgt er welvoor dat de gebruiker een verwerking kan uitvoeren door
>  meer CS te up[loaden. Maar goed.
Een handmatige stap, tevens als controle, is een goede aanvulling in een
proces dat redelijk foutgevoelig is. Ook bij het handmatig verwerken van
mutaties kunnen fouten optreden.
Aan meerdere changesets per upload had ik nog niet eens gedacht. Dus
afvinkmogelijkheid erbij. Voor mutaties verwacht ik niet dat dit nodig
zal zijn, maar wel voor de initiële upload.
>  - Je laat de basis van mijn idee volledig overeind: Ik vind het
>  belangrijk als BAG data op eenvoudige manier beschikbaar komt voor de
>  grote massa en in een vorm waarbij de verwerking niet meer
>  vaardigheden vraagt dan bij het normale mappen voor gevorderden.
Het zinvol opdelen van dit werk is altijd een goed idee. Over de
invulling kan men twisten ;)
"Grote massa" vind ik hier overdreven, maar dat dit breder gedragen moet
worden dan door een driekoppig groen monster is een feit ;)

>  Ik hoop dat daadwerkelijk dat dit idee bij de groep wordt omarmt en
>  gerealiseerd wordt. Helaas heb ik te weinig technische kennis om in
>  die fase mijn  bijdrage te leveren :-(
De uitwerking omvat meer dan het inrichten van de omgeving en het
schrijven van code. Testen en documentatie zijn minstens net zo
belangrijk, zeker om meer, maar tevens minder ervaren gebruikers erbij
te betrekken (alhoewel een bepaalde mate van vaardigheid met JOSM
vereist is). Dit proces is en blijft redelijk gecompliceerd. Het is niet
eenvoudiger te maken dan een bepaald niveau. Enige discipline blijft dus
nodig. Goede documentatie ondersteunt daarin. Ik wil jou dit werk niet
aansmeren, maar mensen ervan bewust maken dat het niet bij programmeren
alleen ophoudt.

Frank