[OSM-talk-nl] Fietsknooppuntennetwerken, hun complexiteit en begrijpelijke misverstanden eromheen

Jo winfixit at gmail.com
Thu Nov 24 11:32:39 UTC 2011

Ik heb net deze conversatie gehad met Jan:

Dag Jo,

> Zou je even willen kijken naar FRN SRAN relatie 957169 (25-26). Je
> controle pagina geeft aan forward continuous / backward NOT continuous.
>
> Er is echter niets mis met de forward/backward rollen in deze relatie.
>
> Ik denk dat het ligt aan way 61319667 (een fietspad bij de kruising die in
> twee richtingen te befietsen is; i.t.t. de anderen bij deze kruising als ik
> het me goed herinner). Deze heeft in relatie 957169 als enige stukje een
> role=backward. En dat moet ook.
>
> Er zijn drie verschillende routes die gebruik maken van fietspad 61319667.
> [...]

Goed. Dit is een bittere pil voor mij om te slikken. Het heeft me heel wat
moeite en tijd gekost (zoals velen die mailing lists volgen, al wel zullen
weten) om te snappen hoe het nu eigenlijk allemaal moest. Ik heb me ook de
moeite getroost om het een en ander te documenteren op de wiki (en getracht
om daar onduidelijkheden weg te halen):

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cycle_Node_Network_Tagging

Voorlopig enkel in het Engels, totdat alles daar goed staat, daarna volgt
dan wel een vertaling naar het Nederlands en eventueel het Duits.

Als ik Jeroen help met een complexe route in Rotterdam, krijg ik
dankbaarheid. Deze keer echter onbegrip en de vraag om de hele zaak terug
te draaien. Wat ik dus wil vragen is, dat we met z'n allen dat knooppunt
onder de loep nemen en kijken of het nu correct in kaart gebracht is, OF
dat ik alles wat ik meende geleerd te hebben, verkeerd begrepen heb (en dan
nog 's een ronde zal moeten doen om 'herstelwerken' te gaan uitvoeren).

Wat meen ik begrepen te hebben:

Als het niet mogelijk is om alle routes op 1 node te laten toekomen
(omwille van fietspaden aan weerskanten van een weg of een fietspad rondom
een rond punt of knooppunten die over een brug van een kanaal verspreid
liggen o.i.d.), dan moet dat knooppunt gesplitst worden (ongeacht of daar
nu 1 bordje staat met een knooppuntnummer erop of meerdere).
Enkel de aankomstnodes worden voorzien van een rcn_ref.
Vanaf elk van de gesplitste knooppunten wordt er aangegeven hoe het
eigenlijke startpunt van een route bereikt kan worden. (De wegen voorzien
van roles die daarvoor instaan heb ik 'tentakels' als koosnaampje gegeven,
aangezien ik ze in eerste instantie ook niet mooi vond en in allereerste
instantie zelfs niet begreep, waar ze voor dienden; één van de
onduidelijkheden waarvan ik hoopte dat ik die had opgeklaard op de wiki).
Bloed zweet en tranen en veel kopbrekens heeft het me gekost om er
ondersteuning voor te voorzien in het kwaliteitscontrolescript, maar
uiteindelijk is het me gelukt. Iets waar ikzelf bij momenten aan getwijfeld
heb of het mogelijk was.

Ondertussen moet ik toegeven dat deze manier van werken (met die tentakels)
wel degelijk elegant is. Complex en onooglijk, maar elegant voor
routersoftware.

Eén van de belangrijke punten voor mij is de betrachting om alles zo
eenvoudig mogelijk te houden, vandaar dat ik ook even met een andere manier
geëxperimenteerd heb om dit probleem op te lossen.
Een ander gevolg van die betrachting is de vraag om geen knooppunten te
moeten opnemen in de routes. Dat vraagt namelijk ook extra onderhoud en
inspanning om die correct te houden. Nu heb ik met enige tegenzin ook dat
opgenomen in het script, zodat ik die voor het Arnhem-Nijmegen-netwerk
(tijdelijk) weer kon toevoegen.

Als nu zou blijken dat ik het verhaal rond gesplitste knooppunten en de
tentakels (wederom) verkeerd begrepen zou hebben, dan ben ik bang dat ik de
hele onderneming ga moeten opgeven. Dan is het een interessante ervaring
geweest om wat Pythoncode te schrijven en de mogelijkheden van JOSM beter
te leren kennen, maar meer ook niet. Het einddoel om het hele
fietsknooppuntenroutenetwerk op een zo eenvoudig mogelijke gemene deler te
plaatsen, zal ik dan als mislukt beschouwen. Van wandel- en
ruiterknooppuntennetwerken (op zich eenvoudiger, ware het niet dat ik daar
met Gerard in de clinch kom te liggen omtrent de name-tag) zal ik dan maar
helemaal afblijven. Ook het aanpassen van het script zodanig dat het met
ncn en lcn-routes overweg kan, zal ik dan maar vergeten.

mvg,

Jo