[OSM-talk-nl] BAG viewer

Just van den Broecke just at justobjects.nl
Fri Oct 28 10:51:23 UTC 2011

BAG wordt geleverd als GML, een op XML-gebaseerd
Geo-uitwisselingsformaat. Op de "GIS-manier" kun je dan als volgt BAG op
OSM projecteren:

1- converteren BAG GML naar PostGIS met herprojectie coordinaten van NL
RD naar OSM (bijv. 900913)
2- WMS configureren op basis PostGIS tabellen, bijv. MapServer of GeoServer
3- BAG WMS lagen toevoegen in OSM OpenLayers web client

Voor de eerste stap zijn tools beschikbaar als BAGExtract
http://bag.vrom.nl/de_bag_gebruiken/hoe_afnemen_/bag_extract_en_bag_extract_
Hier zijn ook weer varianten van.

Ik heb ooit een BAG-adressen naar INSPIRE conversie uitgevoerd waarin
stap 1) boven met XSLT (GML-->PostGIS) gedaan is en de herprojectie door
PostGIS. In kader INSPIRE FOSS project http://inspire-foss.org Dit moet
ook aan te passen zijn. Code: http://tinyurl.com/6h4s6p9 Krijg eigenlijk
wel zin om dit naar standaard PostGIS om te zetten en ook de gebouwen
mee te nemen...

Een andere weg is m.i. via OSM tools. Ik kan mij voorstellen dat BAG GML
om te zetten is naar een Planet XML formaat en dat deze dan via de
gebruikelijke OSM-toolchain (osm2pgsql, mapnik etc) verwerkt wordt. Bij
mijn weten zijn daar nog geen tools voor.

Importeren van BAG in OSM is natuurlijk een andere optie maar dat is een
aparte discussie die elders gevoerd wordt :-).

met vriendelijke groet,

--Just

Just van den Broecke
www.justobjects.nl