[OSM-talk-nl] BAG viewer

Willem Sonke willemsonke at planet.nl
Sat Oct 29 17:11:53 UTC 2011

Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Aan de ene kant is importeren
wel erg veel werk, maar we krijgen daarmee wel de mogelijkheid om
onjuiste data op te schonen en de gegevens beter te integreren in
OpenStreetMap. Bovendien is exporteren van de complete
gegevensverzameling dan veel eenvoudiger; stel ik wil een Garminkaart
gaan maken en ik moet van twintig verschillende gegevensbronnen gebruik
maken, dan is dat lastiger dan als ik gewoon OSM kan laden en dan een
complete gegevensverzameling heb. Aan de andere kant wordt het
up-to-date houden van de gegevens problematisch, tenzij daar veel tijd
aan wordt besteed.

Wat mij betreft kan individuele import door plaatselijke mappers, zoals
gedaan is in Gorinchem, absoluut geen kwaad. Ik vind dat een landelijke
import, zoals dat gedaan is bij de 3dShapes, niet wenselijk is, omdat
het bijhouden dan waarschijnlijk niet gedaan wordt. Lokale mappers
kunnen ook beter de precisie van de BAG vergelijken met de huidige
gegevens en fouten in beide corrigeren. Dit zorgt voor een verbetering
van de kwaliteit van de gegevens, bijvoorbeeld als er gebouwen ontbreken
in de BAG.

Bij een dergelijke individuele import is het wel van belang dat er,
zoals Oliver al schreef, centrale regie is; ik denk dan aan een website
of iets dergelijks om eenvoudig aan te kunnen geven welke stukken je
gaat importeren. Op die manier wordt er geen dubbel werk verricht.

Met vriendelijke groeten,
Willem Sonke