[OSM-talk-nl] Mijndev

Stefan de Konink stefan at konink.de
Sun Mar 18 01:03:24 UTC 2012

Goedemorgen,

Nieuwe mijndev is succesvol in productie genomen. Hetgeen een aantal
dingen betekent:

1) Er is vrij zeker van vrijwel alles een backup gemaakt

2) Had je een account, en wil je weer op mijndev inloggen kun je een
mailtje sturen naar Lennard of mij met de gebruikersnaam die je had. Het
liefst geen wachtwoord sturen, maar een public key.

3) Ontbreekt er wat: laat het even weten.

FAQ;

"Hoe halen jullie het in jullie hoofd om mijndev opnieuw te installeren?"

Oxilion vroeg ons of we alle bestanden wilde kopieren naar een nieuwe
veel snellere server. Ik heb de keuze gemaakt om in plaats van kopieren
wat dingen op te schonen en beter te organiseren.

"Kom op zeg op 28 februari doe je een aankondiging en op 18 maart is het
daadwerkelijk klaar? Wat hebben jullie zitten doen?"

Al liep de installatie erg voorspoeding is de laatst 20% erg onderschat.
Naast Cherokee draaien we nu ook de nieuwe Apache 2.4. Waarschijnlijk
zijn we de eerste mod_tile gebruiker op Apache 2.4, en hebben de Apache
module geupdate naar de nieuwe Apache API. Alles aan de praat krijgen op
2.4, was een karwei dat we erg hebben onderschad.

We zijn ook direct naar Mapnik2 gegaan. Dit betekent voor veel 'eigen'
stylesheets een conversie. Tijdens deze conversie is gelijk
broninformatie opgesplitst. We hebben nu losse databases per project,
bijvoorbeeld: osm, openov, qkoorts. Ook hebben we hier hebben we
stylesheet aanpassingen voor gedaan.

Alle diensten die op mijndev draaien zoals munin (monitoring), update
scripts moesten natuurlijk ook geinstalleerd worden.

"Verdorrie! Mijn ~userdir is pleite hier is half OpenStreetMap
afhankelijk van, wat ga je daar aan doen?"

Zie optie 1 en 2. Gezien we een mooie backup hebben, herstellen we je
homedir met plezier. En geven we je ook graag weer toegang. Misschien
voor de volgende keer: productie dingen op de productie machine.

"Je had het over een veel snellere server, hebben jullie ook rekening
gehouden met diskalignment binnen VMware?"

Uiteraard. Lennard heeft alle partities persoonlijk op de juiste plek
geschoven. We gebruiken XFS, en hebben een losse schijf voor de database.

"Hoi, ik wil graag ook een dev account, maar ik had geen account, hoe
zit dat?"

Iedereen die graag eens wil prutsen met OpenStreetMap data is van harte
welkom op de Nederlandse dev server, we hebben er PostgreSQL 9.1 draaien
die de Benelux dataset, net zoals op ons productie systeem, up to date
houdt. Je kunt dus komen experimenteren met stylesheets of combinaties
van andere databronnen zoals de BAG, Handelsregister, KNMI, RIVM, etc.
maken. Ook hebben er lang OSM validatie tools gedraaid.

"En wie betaald dat dan allemaal?"

Zowel onze productie server als mijndev server worden gesponsord door
<http://oxilion.nl/> Als je nog eens een hoster zoekt die het geen
probleem vindt om net even een stapje harder voor je lopen, moet je daar
maar eens naar bellen. Zowel op practisch gebied als op technisch
gebied. Dat we al jaren op IPv6 draaien heeft daar ook mee te maken.

Stefan