[OSM-talk-nl] Het taggen van BAG data.

Gertjan Idema g.idema at zonnet.nl
Thu Oct 18 15:39:07 UTC 2012

On Wed, 2012-10-17 at 20:06 +0200, Cartinus wrote:

> [...]
> BAG tabel.
>
> Als je het BAG id van het verblijfsobject gebruikt, dan kun je in OSM
> zelf zien dat bijv. de verschillende adressen van de voordeur en de
> achterdeur bij hetzelfde verblijfsobject horen. (Ik werk voor een
> transportonderneming en dat vinden wij interessante informatie.) Zeker
> als je op één of andere manier in de tag of de waarde duidelijk maakt
> dat het om een verblijfsobject id gaat. (Ik weet dat ze allemaal uit één
> reeks komen, maar dan moet ik weer in de BAG zelf kijken en niet in OSM.)

Het Bag id van het verblijfsobject is inderdaad misschien logischer. Op
een pand met een enkel verblijfsobject zouden deze misschien ook kunnen zetten:

bag:vbo_id en bag:pnd_id (of bag:pand_id zoals in Gorinchem)

> Gewoon weglaten. Ik heb ze zelf in het verleden ook aangemaakt, maar het
> is te foutgevoelig en te lastig bij te houden bij handmatig mappen.

> In Denemarken hebben ze ooit alle adressen geïmporteerd. Daar hadden ze
> wel addr:city toegevoegd, omdat ze (toen) niet zo'n complete set grenzen
> hadden als nu in Nederland. De tag addr:country hadden ze weggelaten.
> Later kwam er iemand van buiten Denemarken en die voegde dat alsnog toe.
> Gevolg: stel boze Denen. Geen idee of het is teruggedraaid of niet.

De woonplaatsgrenzen zijn nog zeker niet compleet in OSM in Nederland,
maar via de BAG wel beschikbaar.

> Bij met de hand adressen taggen heb ik nergens addr:city toegevoegd. Ik
> kan namelijk maar twee situaties bedenken waarbij je addr:city m.b.v. de
> grenzen niet automatisch zou kunnen toevoegen.

Als je hier bedoeld om ze uiteindelijk wel in OSM te zetten, kunnen we
het in mijn ogen beter meteen doen.
Als we het niet doen en besluiten om de link te leggen via de
woonplaatsgrenzen, is dat natuurlijk wel complexer en bewerkelijker.

> 1) Het postadres ligt niet in dezelfde woonplaats als het pand.
> 2) Het pand staat op de grens en ligt dus in twee woonplaatsen.

Als ik het goed begrepen heb kan 1 officieel niet.

> [...]
> taggen, dus dan tag je addr:city alleen in het geval van deze uitzondering.
>
> Bij een import weet ik niet wat de beste keus is. Testen op conditie 2)
> of gewoon allemaal taggen. Dat laatste kost immers geen moeite.

> Hoe "schoon" is de BAG data m.b.t tot het huisletter veld? M.a.w. staat
> er echt nergens een cijfer in? Als het schoon is, dan "42a bov", anders
> "42 a bov"

> Data kwaliteit blijft altijd een probleem en toch alleen te fixen met
> nacontrole in het veld. Ik zou het in dit geval negeren.

Helemaal mee eens. Het was meer bedoeld ter indicatie. Het is iets om
rekening mee te houden als je probeert adressen op basis van
postcode/huisnummer te vergelijken.

> Klikt goed.
>
> ---
> m.v.g.,