[OSM-talk-nl] Nieuwe maximumsnelheden op snelwegen

Colin Smale colin.smale at xs4all.nl
Mon Sep 3 19:42:13 BST 2012

Het heeft onze regering behaagd om de snelheidslimieten op 's lands
autosnelwegen aan te passen. Helaas is het er niet makkelijker op
geworden; vroeger had je 120 met een paar uitzonderingen, tegenwoordig
moet je rekening houden met verschillende scenario's, elk met eigen
bebording.

Met het volgende ben ik me ervan bewust dat ik het risico loop om
gelyncht te worden wegens het willen standardiseren van de tagging...

Het lijkt mij zinvol om enige gelijkvormigheid in de tagging na te
streven. De drie scenario's zijn afhankelijk van tijdstip en het al dan
niet open zijn van een eventuele spitsstrook. Laat ik even de discussie
aanzwengelen met het volgende voorstel, waarbij ik gebruik maak van het
voorstel voor "uitgebreide toegangskenmerken" zoals beschreven op de
volgende pagina:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Extended_conditions_for_access_tags

1) Vaste maximumsnelheid
     maxspeed=X
2) 130 bij nacht, 120/100 overdag
     maxspeed=130
     maxspeed:(06:00-19:00)=120
3) 130 bij nacht, 120/100 overdag bij gesloten spitsstrook; 100 bij
geopende spitsstrook
     maxspeed=130
     maxspeed:(06:00-19:00)=120
     maxspeed:spitsstrook=100????????

De snelheid bij geopende spitsstrook is een probleem omdat de tijden
niet voorspelbaar zijn. Wie heeft hiervoor een oplossing?

Colin