[OSM-talk-nl] Staat licentie van top10nl importeren toe ?

Frank Steggink steggink at steggink.org
Fri Feb 15 20:52:17 UTC 2013

On 15-2-2013 20:02, Top10NL Import wrote:
> Ik zit er over te denken om top10nl data te importen in Open
> Streetmap. Het gaat dan om wegen, fietspaden, zandwegen, paden, etc.
> Is dat toegestaan gezien de licentie van top10nl ?
> De licentie van Top10nl is namelijk CC-BY-SA 3.0. Voor Open Streetmap
> is dat ODbL <http://opendatacommons.org/licenses/odbl/>. Zie ook
> http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=313299#p313299.
> Is er expliciet toestemming nodig van het Kadaster ?

Beste Top10NL Import,

Afgezien van de vraag of de TOP10NL licentie compatible is met OSM (wat
dus niet zo is), vraag ik me af wat is de meerwaarde van de import?

Bijna alle wegen, die met de auto berijdbaar zijn, zitten er al in.
Fiets- en voetpaden en zandwegen zitten er ook voor een groot deel in.
Niet overal, maar wel meer dan genoeg om bruikbaar te zijn. Een ander
feit is dat TOP10NL data één tot drie jaar achterloopt. De meest recente
toevoegingen zijn gedaan op basis van luchtfoto's van 2011. TOP10NL
heeft een herzieningscyclus van twee jaar. Ook kan niemand garanderen
dat de data in TOP10NL compleet en juist is. Voor de nauwkeurigheid hoef
je het ook niet te doen. TOP10NL wordt gemaakt voor kaarten op schaal
1:5000 tot 1:25000. Dat is zo'n beetje ook de nauwkeurigheid van wat nu
in OSM zit. Misschien niet overal, maar het verschil is te weinig om een
hele import op je nek te halen. Wat de hoeveelheid werk betreft, het
wordt een crime om de data goed te integreren. Kortom, ik zou er niet
eens aan denken.

Verder vind ik het een slechte zet dat je je vraag anoniem stelt. Voor
mij is dat een reden om je voorstel bij voorbaat niet te steunen. Wat
heb je te verbergen? Anonimiteit past niet bij een open data project.

Frank