[OSM-talk-nl] Woonplaatsgrenzen: ze staan er nu allemaal in! (maar niet allemaal even accuraat)

Gertjan Idema g.idema at zonnet.nl
Sun Feb 24 13:56:27 UTC 2013

Dankzij veel werk van vooral 'Sebastic' en 'It's so Funny', staan alle
officiƫle woonplaatsen nu in de OSM database. Dit zijn de boundaries met
admin_level=10.
Zelf heb ik de ontbrekende woonplaatscodes toegevoegd en de
woonplaatsnamen vergeleken met de BAG data van 8-1-2013. In twee
situaties kan er een afwijking zijn t.o.v. de BAG:

1. Dubbele woonplaatscodes in de BAG:
 In overgangssituaties kan het voorkomen dat woonplaatsen in de BAG
tijdelijk met oude en nieuwe woonplaatscodes voorkomen. Tijdelijk is
hier een ruim begrip, want het kan meer dan een jaar zijn. In deze
gevallen heb ik de nieuwste woonplaatscode in OSM gezet.
Het gaat hier om: Apeldoorn, Leimuiden, Oudkarspel, Putten en
Rijpwetering.

2. 'Onlogische' woonplaatsnamen in de BAG:
Bij een aantal plaatsen heb ik er voor gekozen om de naam in OSM niet
aan te passen aan de officiƫle BAG namen. In plaats daarvan heb ik de
BAG namen in de 'alt_name' tag geplaatst. Aan het lijstje hieronder is
denk ik wel te zien waarom. (de tweede naam is de BAG naam):
"Alteveer"    "Alteveer gem Hoogeveen"
"Botlek"    "Botlek Rotterdam"
"De Hoef"    "de Hoef"
"De Lutte"    "de Lutte"
"Den Haag"    "'s-Gravenhage"
"De Woude"    "de Woude"
"Elst"    "Elst Ut"
"Europoort"    "Europoort Rotterdam"
"Hoogvliet"    "Hoogvliet Rotterdam"
"Maasvlakte"    "Maasvlakte Rotterdam"
"Pernis"    "Pernis Rotterdam"
"'s-Hertogenbosch"    "Den Bosch"
"Ursem"    "Ursem gem. S"
"Vondelingenplaat"    "Vondelingenplaat Rotterdam"

Zoals ik in het onderwerp al vermeldde, betekent dit nog niet dat alle
woonplaatsgrenzen nu netjes op de zelfde plek liggen als in de BAG. Dat
is nog wel even werk.

Andere klussen:
Het gebruik van type=boundary/type=multipolygon nog niet consequent.
Volgens de Nederlandse conventie gebruiken we type=multipolygon. Op de
internationale site staat echter dat type=multipolygon verouderd is. Dat
is nogal verwarrend. Huidige status: multipolygon=2173x, boundary=327x

Het komt nog regelmatig (341x) voor dat de 'role' niet is ingevuld in de
relaties. Hier ga ik binnenkort nog wat aan bijwerken.

Sebastiaan is bezig met scripting voor het vergelijken van geometrien
van de grenzen.

Gertjan Idema