[OSM-talk-nl] Gebruik data Basisregistratie Topografie

Frank Steggink steggink at steggink.org
Fri Sep 6 16:16:41 UTC 2013

Hoi,

Bij mij en diverse anderen was de indruk aanwezig dat data van de
Basisregistratie Topografie (BRT) in OSM niet toegestaan is, omdat de
licentie ("CC-BY-SA") incompatible zou zijn met ODbL. De licentie van
alle BRT-producten (vector én raster) blijkt geruime tijd geleden
omgezet te zijn naar CC-BY [1]. Je zou kunnen twijfelen of dit wel
compatible is, maar (IANAL) waarschijnlijk is vermelding op de
attribution pagina voldoende. Het Kadaster weet ook dat OSM geaggregeerd
is uit allerlei bronnen, waaronder de vele duizenden mappers die veel
energie hierin hebben gestoken. Misschien is dit voer voor legal-talk om
dit helemaal uit te kristalliseren.

Anyways, de onduidelijkheid die nog rest, wordt volledig weggevaagd door
Ben Bruns. Hij heeft op diverse plekken uiting gegeven dat het wat hem
betreft prima is dat BRT-data wordt hergebruikt binnen OSM of op andere
plekken. Het Kadaster juicht dat juist toe. Gisteren was ik op een
bijeenkomst waar hij dit nogmaals expliciet duidelijk heeft gemaakt. Als
hij dat als product manager zegt, dan is dit ongetwijfeld waar.

Let op, ik wil met dit bericht geen discussie opstarten over de import
van BRT data in OSM, maar alleen dat hergebruik door het Kadaster, bij
monde van Ben Bruns, wordt toegejuicht (mits vermelding op de
attribution pagina). Gegeven de data van eerdere imports (AND,
3dShapes), zal het toevoegen hiervan een zeer grote inspanning vereisen!
Dit geldt ook voor kleine gebieden! De actualiteit van TOP10NL is wel
goed, aangezien het Kadaster erin geslaagd is om de productiecyclus
zodanig te stroomlijnen dat de oudste bladen 2 jaar oud zijn. Dat
betekent dat TOP10NL in het algemeen even oud of nieuwer is dan de
Bing-foto's, die grofweg van 2010 zijn.

Verder een nieuwtje: het Kadaster is ook een paar jaar bezig geweest met
het automatisch generaliseren van de TOP10NL data naar een schaal van
1:50000. Een belangrijke fase hierin is afgerond, namelijk dat heel
Nederland is omgezet en de rasterbeelden hiervan zijn vrijgegeven voor
het publiek (uiteraard ook CC-BY). De data is bij het Kadaster aan te
vragen, maar staat nog niet op PDOK. Uiteraard heb ik, in goede
traditie, een aanvraag ingediend en de data ontvangen ;) Voor degenen
die alvast willen kijken, heb ik alle bladen aan elkaar geplakt en op
Gigapan gezet: http://gigapan.com/gigapans?query=top50raster. Het
Kadaster hoort graag feedback, dus fouten kunnen gemeld worden. Het is
nog niet duidelijk waar, maar hopelijk zal die vraag gauw beantwoord zal
worden.

Groeten,

Frank

[1] http://www.kadaster.nl/BRT