[OSM-talk-nl] Taglocator met links

Marc Zoutendijk marczoutendijk at mac.com
Wed Dec 24 11:02:05 UTC 2014

Op 23 dec. 2014, om 23:34 heeft Seijo Kruizinga <s.kruizinga at hccnet.nl> het volgende geschreven:

> Ik wil graag bijdragen aan verbetering maar weet niet echt goed hoe. Is er ergens een simpele maar wel uitgebreide inleiding voor het voor het werken met OSM. Ik heb wel een computerachtergrond maar vooral in het ouderwetse programmeren.

Als je in taglocator een node hebt aangeklikt, verschijnt het popupvenster met daarin een aantal links.
Een van die links is: ID editor.

Er zijn er meer (JOSM, Potlatch 1 en 2), en iedere editor heeft zijn eigen voordelen en nadelen (en de daarbij horende tegen/voorstanders!).

ID is simpel en heeft een niet al te moeilijke leercurve.

Als je dus op de ID-linkt klikt en kom je in de editor terecht waarmee je kunt bewerken. Je moet wel een account hebben, maar dat heb je waarschijnlijk al, want anders zat je toch ook niet op deze mailing list?
In die editor kun je dus dingen toevoegen, fouten herstellen enz.

Hier is een handleiding:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/ID

In die wiki kun je ook informatie vinden over duizenden andere dingen, maar soms is iets lastig vindbaar of staat op meerder plaatsen in meerdere talen.
Daarom raad ik ook aan om naar het forum te gaan:

http://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12

Daar is aanmerkelijk meer activiteit dan op de mailinglist. Daar is kortgeleden nog een hoop drukte om geweest.
Feit is dat je op het forum een hoop informatie kunt vinden en nalezen, en uiteraard ook je vragen kunt stellen.

Veel succes en laat je niet afschrikken...

Marc.