[OSM-talk-nl] Straatnamen - BAG vs straatnaamborden

Colin Smale colin.smale at xs4all.nl
Sun May 25 17:52:20 UTC 2014

Het was uiteraard niet mijn bedoeling om te misleiden met die
uittreksels, alleen om het bericht zelf beperkt te houden. Ik ben er
absoluut niet op uit om de Engelse of wereldwijde regels in Nederland
door te drukken, alleen om een onduidelijke situatie wat duidelijker te
maken, wellicht door de documentatie aan de nieuwe realiteit aan te
passen.

Het klopt allemaal wat je zegt, maar het maakt de situatie er niet
duidelijker op. Het gaat niet om goed of fout - de verschillende
schrijfwijzes hebben allemaal bestaansrecht - maar om de
community-afspraken over tagging. Er was een afspraak dat de
straatnaamborden leidend waren, nu lijkt de officiƫle spelling die
afspraak te hebben ingehaald.

Natuurlijk zijn er voorbeelden te bedenken van Gemeenten die zelf niet
eens consequent zijn. Maar daarmee omzeil je mijn centrale vraag. Ik heb
naast die regels van de Engelse pagina ook uit de Nederlandse wiki
geciteerd. Daar wijst de tekst op het gebruik van "name" als "gangbare
naam" terwijl "official_name", "nat_name" etc kunnen gebruikt worden
voor namen met een andere aard.

Colin

On 2014-05-25 19:13, Cartinus wrote:

> Alsjeblieft niet creatief knippen en plakken.
>
> Er staan daar drie regels. De eerste is dat je geen afkortingen moet
> gebruiken. Dus ook al staat de afkorting op het bordje en/of in de BAG:
> Niet afkorten.
>
> De enige regel die je hebt geknipt en plakt gaat over zaken die
> weliswaar een afkorting lijken maar het niet (meer) zijn. Die moet je
> natuurlijk schrijven zoals het hoort.
>
> De regel ertussen over hoofdletters zou acuut van die pagina verwijderd
> moeten worden. Het is namelijk de regel om in de name-tag de taal van
> [...]

Links:
------
[1]
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Names#Abbreviation_.28don.27t_do_it.29