[OSM-talk-nl] Forum en mailinglijst: 2 kapiteins op hetzelfde schip?

Marc Zoutendijk marczoutendijk at mac.com
Fri Nov 28 09:44:08 UTC 2014

Op 28 nov. 2014, om 08:34 heeft Maarten Deen <mdeen at xs4all.nl> het volgende geschreven:

> Ik heb even gekeken maar ik kan niet vinden hoe ik me kan abonneren dat alle topics naar me gemaild worden. Natuurlijk zal het zo zijn dat je een meldingsmail krijgt als je in een topic hebt gereageerd, maar dan moet je dus eerst in dat topic reageren.

Uiteraard eerst aanmelden voor het forum zoals je je ook voor de ML moet aanmelden.
Daarna gaan naar het forum waar je belangstelling voor hebt. Rechtsonderaan de pagina staat dan een link waarmee je je kunt abonneren.
Daarna kun je in je instellingen opgeven dat je voor ieder onderwerp dat jezelf aanmaakt automatisch wordt geabonneerd en datzelfde  kun je handmatig doen voor ieder ander onderwerp.

> Maar verder snap ik het nog niet: waarom zijn er mailinglijsten en is er een forum? Ik zie op het forum dat er ook delen voor alle landen zijn. Waarom moet je alles dubbel doen? Ik denk dat dit geen discussie is die voor alleen Nederland gevoerd moet worden maar iets is wat je bij de OSMF moet opnemen: waarom overal een mailinglijst en een forum voor?

In sommige landen functioneert de mailinglist als voornaamste contact tussen de leden, in andere landen is dat juis het forum.
Soms (zoals hier) zijn beide aanwezig en functioneren, maar klaarblijkelijk voor verschillende groepen mensen.
Opvallend is dat het publiek op forum en ML niet overlapt (op een paar namen na).
Dat betekent in potentie veel meer mogelijke deelnemers aan de discussies.

Ik ben OSMF lid en krijg niet de indruk dat dit iets is wat zij moeten doen. Toen Simon Poole voorstelde (en ik dat ondersteunde) om ook OSMF-talk naar het forum te verplaatsen, (dat is inmiddels gebeurd) onstond daar (op de OSMF-talk list) hetzelfde rumoer als hier.
Ik zie het als koudwatervrees.

Marc.