[OSM-talk-nl] URL of Website

Sebastiaan Couwenberg sebastic at xs4all.nl
Thu Jan 8 12:56:38 UTC 2015

> Gaan we dit handmatig doen?

"we"? Volgens mij heb jij de wens om dit aan te passen, dus als het is aan
jou om te kiezen tussen handmatig aanpassen of dit proces te
automatiseren.

Handmatige verwerking heeft de voorkeur omdat je dan geen mechanical edit
hoeft goed te laten keuren. Ook heb je meer controle over edge cases die
je snel over het hoofd ziet als je alles geautomatiseerd aanpast. Met
mechanische edits is het eenvoudig veel data in een keer foutief te
bewerken, wat het belangrijkste argument is om mechanische edits eerst met
de community te bespreken.

> Ik zie regelmatig scripts voorbij komen die wereldwijd van alles en nog
> wat
> aanpassen.
> Ik kan me voorstellen dat dit een aardig klusje daarvoor is.

Als je het meer dan een handvol objecten wilt aanpassen ligt automatiseren
voor de hand, maar daarvoor moet je wel door het politieke process heen.
M.i. is het een betere besteding van je tijd om de objecten die je
tegenkomt bij het mappen aan te passen en de rest te laten voor wat het
is.

Als dit probleem door QA tools als Osmose getoont word is het voor andere
mappers makkelijker om te helpen bij het corrigeren van de url tags als
zij dat ook als een probleem ervaren.

Voor data consumers is het een gegeven dat ze met verschillende formats
overweg moeten kunnen. Veel daarvan zullen de ontbrekende schemas zelf
toevoegen waardoor het niet veel uit maakt dat het in de OSM data
ontbreekt.

Mvg,

Bas