[OSM-talk-nl] [Dutch] vanmiddag: gebruikersoverleg BAG

'Gert-Jan van der Weijden' geejee at dds.nl
Tue Jun 30 09:00:57 UTC 2015

(maar even naar allebei de "tweelinglijsten")

highlights halfjaarlijkse gebruikersoverleg BAG.

ca 25 aanwezigen, van oa PostNL, OOV-sector (brandweer etc), gemeenten (met name afdelingen belastingzaken) en uiteraard de mensen van Kadaster (Martijn Klomp, Janette Storm) die voor beheer verantwoordelijk zijn en het Ministerie van IenM (Martijn Odijk) als opdrachtgever

- Actueel topic is de samenhang met de BGT (basisregistratie grootschalige topografie): wat stop je in welke basisregistraties. Die samenhang in "het stelsel van basisregistraties" maakt aanpassen van het datamodel lastig, als je hier trekt dondert er 2 basisregistraties verderop iets om ;-)

Streven is om de Wet BAG per 2017 "lichter" te maken, zodat kleine aanpassingen niet meer bij wet hoeven te worden geregeld.

-Inhoud: nog lopende discussie over alsnog opnemen van windturbines,  over gebruik van echte bogen (arcs) in de geometrie,  en over  3D geometrieën.

- Discussie over "Amerikaanse huisnummer": zie mailwisseling hieronder

- In de loop van 2015 komt er een vernieuwde webservice "BAG bevragen" (waarmee je detailinfo over een BAG-pand, BAG-verblijfsobject etc. kunt opvragen)

- In de loop van 2015 komt er (in samenwerking met PDOK) een vernieuwde geocodeerservice. Details nog niet bekend.

- Kwaliteit : de BAG is volgens inschatting van Kadaster ca. 99% op orde, al is dat lastig exact vast te stellen omdat we domweg niet weten hoeveel panden en verblijfsobjecten we in dit land hebben (dus we weten niet wat 100% is).

- Kwaliteitsdashboard: een (besloten) instrument voor bronhouders (=gemeenten) waarin met een reeks landelijke standaardqueries wordt getoond wat er schort aan de BAG-inhoud.

Dat kan gaan om verdachte bouwjaren (Amsterdam heeft 1005 als defaultwaarde), verdachte combinatie van oppervlakte en gebruiksdoel (onderwijs op 30 m2) etc.

Dit sloot mooi aan bij de recente "puzzelqueries" van Pander (Open Taal) waarin oa dubbele spaties in namen van openbare ruimte ("straatnamen") naar voren kwamen.

Met Kadaster afgesproken dat dit soort bevindingen vooralsnog het beste naar bag at kadaster.nl worden gestuurd (en dan even iets opmerken als "zoals afgesproken in het gebruikersoverleg BAG"). Het is dan aan Kadaster of zo'n query eenmalig of structureel in het dashboard wordt opgenomen.

-Noteer in de agenda: woensdag 30 september is er een gebruikersdag BAG/BRT/PDOK/Inspire. Naar alle waarschijnljkheid in Amersfoort.

- Ik ga met Janette Storm (en met jullie) nog even bedenken of bovenstaande interessant is om op een OSGeo.nl en/of OSM event verder uit te diepen

- Algemeen: ik heb een half jaar geleden bij Kadaster aangegeven dat ik het handig vond om hier vanuit OSgeo.nl aan te kunnen schuiven. Hoe structureel we dat doen weet ik nog niet: zo'n tripje naar Apeldoorn kost driekwart dag. Het liefst kijk ik per keer waar het is, en of iemand van ons dan toevalig handig kan aanschuiven.  Ook een beetje afhankelijk van agenda.

groet,

Gert-Jan