[OpenStreetMap Serbia] Editor za srpski

Predrag Supurovic pedja at supurovic.net
Wed Dec 4 14:20:40 UTC 2019

U međuvremenu je mnogo toga na unosu srpskih naziva na Kosovu i Metohiji
urađeno.

U prinipcu svi nazivi mesta do nivoa sela i zaselaka koji su mogli biti
uneti na srpskom uneti su. Veliki broj toponima takođe.

U nekim mestima sa većinskim srpskim stanovništvom su u dobroj meri i
ulicama uneti nazivi na srpskom jeziku.

Problem na koji nailazimo je nedostatak podataka o tačnim nazivima
najpre za ulice. Ovo se naročito tiče ulica kojima su nazivi ne
preslovljeni nego promenjeni u šiptarske tako da ko ne poznaje stvari na
terenu ne može da zna kakav je ispravan naziv na srpskom.

Za to su neophodni ljudi koji tamo žive ili makar dobro poznaju pojedina
mesta. Pokušao sam u nekoliko navrata da kontaktiram neke lokalne medije
pa i SPC nastojeći da nađem nekoga sa KiM ko bi mogao da pomogne oko
unošewa naziva na srpskom ali nisam nikad dobio ni odgovore a kamoli
neki kontakt.

Nakon ovih izmena napravljen je i namenski rendering server koji
renderuje OSM mapu na srpskom jeziku tako da je na njoj i područje
Kosova i Metohije sada prikazano na srpskom jeziku u onoj meri u kojoj
su podaci uneti. Tu se lako vidi šta je urađeno a šta tek treba da se uradi.

Mapa je na https://www.osmsrbija.iz.rs/map/#9/42.6208/20.7848

Ova mapa se može koristiti i kao podloga u lokalizovanom ID editoru
http://id.osmsrbija.iz.rs tako da je unos izmena na srpskom olakšano.

Editor je takođe dorađen pa je i u njemu lakše videti šta treba da se
sređuje.
http://editor.osmsrbija.iz.rs/?dataset=kim&shownamesr=on&shownamesrlatn=on

Naročito treba proveriti pre editovanja istoriju izmena na objektima
koji nemaju sprski ili g aimaju uneto pogrešno. Ako se izistorije vidi
da su Šiptari namerno skrnavili unose onda u opis izmene obavezno treba
staviti napomenu da se radi o ispravci vandalizacije.

Vrlo je važno da se izmene unose u name:sr tag. name tag ne treba dirati
jer imamo zabranu da ga popunjavamo srpskim jezikom.

Za više detalja o tome kako treba unositi izmene pogledajte
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=66973

Vrlo koristan je i Sophos servis. Mislim da je Branko napravio skript za
nejga koji olakšava unos naziva na srpskom. Evo primera
https://tinyurl.com/r38dmuf

Inače su svi alati predviđeni da se koriste za unos naziva na srpskom
jeziku za sva područja gde živi srpsko stanovništvo. Crna Gora je na
primer skoro 100% mapirana na srpskom jeziku.