[Talk-se] [Vote] Första omröstning för taggning av vägar.

Konrad Skeri konrad at skeri.com
Tue Oct 21 10:08:26 BST 2008

Det verkar inte vara så livlig diskussion så vi kanske ska dra igång en
omröstning så vi kan få något bestämt om hur saker ska göras.

Eftersom det blir på tok för många permutationer att ta ställning till så
tänkte jag göra ett första omröstningssteg med tre alternativ efter vilken
grundinriktning vi ska ha när vi taggar vägar. De tre förslagen är:

[A] Vägstandard
[B] Administrativ klassificering
[C] Viktighetsklassificering

Nyckelargumenten som framförts finns att läsa här:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Talk:Sv:Map_Features#Standard_vs_administrativ_vs_.22viktighets.22-klassificering

Enligt OSM-röstreglerna ska det bara finnas ett förslag som man sedan röstar
för eller emot, så jag hoppas att det går bra att vi frångår det i denna
fråga. Följdfrågan är om det behövs en utslagsomgång med de två förslag som
får flest röster a la presidentval om vi inte får en tydlig vinnare redan i
början.

Om ingen har några invändningar öppnar jag omröstningen på talk-sidan. (Eller
rättare sagt, jag öppnar den och tar bort den om det kommer många
invändningar.)
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Talk:Sv:Map_Features#Omr.C3.B6stning

Konrad