[Talk-se] Nasjonalparker.

Daniel Nilsson bengibollen at gmail.com
Sat Aug 29 14:23:49 BST 2009

Erik Johansson skrev:

> Det finns 6555 nationalparker i världen[1], jag tycker nog att de ska
> taggas så att det är uppenbart att de är nationalparker. Självklart
> kan man ha andra taggar också, men den viktigaste är väl den som
> beskriver vad det är?
>
> Alltså något av
> nature=consevation; land_use=nationalpark
> leisure=nature_reserve; land_use=nationalpark
> alt. land_use=national park
>

> [1]http://en.wikipedia.org/wiki/National_park

Jag är lite mot att sätta nature_reserve och national_park som varsin "root" då
båda är varianter av samma sak; naturskydd. Så jag vill se någon form av
struktur där man börjar med att tala om att det är en skyddad plats, sedan
fyller man på med detaljer.

nature=conservation
nature=protection
eller något i den stilen.
name=*
ref=* (ifall sådant existerar)
designation eller type = national park, nature reserve, ...
local_designation: Ibland kallar man något för nationalpark i ett land som inte
motsvarar nationalpark internationellt sett.
IUCN_category=Ia, Ib, II, III, IV, V, VI, none
eller något mindre specifikt:
protection_level=1-10 och bestämma att vissa nivåer motsvarar en viss IUCN-kategori

http://www.wdpa.org/ är en bra källa till skyddade områden.

/Daniel Nilsson