[Talk-se] ODBL in Sweden

Peter Kindström peter2010 at infolagret.se
Fri Nov 12 18:48:09 GMT 2010

Hej!
Jag som trodde att jag förstått vad jag läst. Jag insåg aldrig att data
skulle försvinna. Antagligen för att de noga vägde orden så det inte såg
så illa ut. Jag är besviken och tror som Lars att OSM skjuter sig själva
i foten (även om man överlever även sånt). :-(

I Sverige finns det ungefär 2200 användare som har redigerat (några
visserligen bara en punkt). Men vem vill skicka ut brev till de flesta
av dem och kolla...  ;-)

Finns det verkligen inga verktyg framtagna för att hjälpa oss hitta
användare som inte svarat om bytet? Eller de som svarat nej?

Sen är frågan om hur länge vi har på oss att leta de som inte svarat?
Tidplanen enligt wikin är:
  Fas 2: 10 augusti  - frivillig fråga om licensen
  Fas 3: 19 oktober  - tvingande fråga om licensen
  Fas 4: 14 december - bara ODbL-redigering tillåts
  Fas 5: Ej bestämt  - CC-BY-SA-data "försvinner"

Nu måste jag smälta detta och fundera på om jag ska fortsätta... :-(

/Peter Kindström