[Talk-se] ODBL in Sweden

Erik Johansson erjohan at gmail.com
Sun Nov 14 11:44:25 GMT 2010

2010/11/14 Peter Kindström <peter2010 at infolagret.se>:
> Hej!
> Något jag inte läst/förstått är varför man bara inte kan ta med allt
> datat till nya licensen? CC-BY-SA-licensen säger ju:
>
> "Share Alike — If you alter, transform, or build upon this work, you may
> distribute the resulting work only under the same or similar license to
> this one"
>
> Att fortsätta med OSM under ny licens måste väl räknas som "build upon"?
> Varför anser man då inte att den nya licensen "liknar" den gamla?

CC-by-SA kräver att du måste dela med dig bilder du skapa, ODbL säger
explicit att du får förhindra spridning av något du skapar med OSM. Så
ODbL är väldigt långt i från CC-by-SA när det handlar om
bilder/kartor, men det ODbl gör att dela upp i "Bilder av osm data"
och "osm data".

Alltså ODbL säger:

1. jag skriver ut en kartbild från OSM.org så är det min rätt att
förhindra dig att kopiera den
2. om jag laddar ned sweden.osm  och lägger till data så måste jag
låta alla använda min data.

ODbL behövs bara i USA, i Europa och många andra länder finns det
databas copyright, problemet är att fakta inte har skydd i USA. Alltså
den nya licensen är tillför att se till att kartdatat kan

Det är väldigt svårt att skriva om detta utan att komma in i vad
Konrad felaktigt identifierar som FUD, eftersom det handlar om menings
skillnader. Ena lägret vill ha PD det andra vill ha CC-by-SA, och den
stora massan bryr sig inte.

Jag kommer inte att godkänna ODbL inom överskådlig tid.