[Talk-se] GPS för KY-kurs

Christoph Matthei christoph at matthei.org
Fri Oct 1 09:37:05 BST 2010

Hej!

On 2010-09-30 16:11 bengt bäverman wrote:
> Kamera tycker jag inte behövs inbyggt i GPS:en. De flesta telefoner
> har ju kamera idag och många har även GPS inbyggt. GPS:en i telefonen
> duger dock inte till att mappa med, men det kanske du redan känner
> till. Nogrannheten är ofta för dålig och så drar GPS:en i telefonen
> väldig mycket batteri.

Kamera i GPS:en är naturligtvis inte nödvändig, bara en "nice-to-have".
Men för att GPS-funktion i mobilen är so dålig, är det inte lätt att
kombinera det med en noggrann GPS spår från GPS:en. Jag kunde prova
nyligen en Garmin Oregon 550 (det är för dyrt att köpa det för mig
också). Och med kameran måste man inte längre spara waypoints, men kan
bara ta ett kort. Det går särskild bra för att kartlägga affärer,
öppettider, husnummerna osv. Det Oregon 550 spara inte bara positionen
men även riktning man titta på. Och det visas även i JOSM.
Som sagt - inte nödvändig alls, men man kan mappa ganska snabbt och
noggrann.

/Christoph