[Talk-se] GPS för KY-kurs

Peter Kindström peter2010 at infolagret.se
Fri Oct 1 16:46:36 BST 2010

Hej!
> De ska köpa tio stycken GPS till KY-studenter för en kurs inom
> community mapping. Det ska vara "rena" GPS:er. Vilket modell är bra
> att ha?

Jag använder en väldigt enkel GPS inköpt på Teknikmagasinet för 599kr
(art.nr 590224) som heter Ventus G730. Den kan bara spara spår och
punkter (POIs) som sen "tankas ut" till Windows med hjälp av ett
medföljande program. På nätet finns även program till GNU/Linux om man
behöver "tanka ur" den därifrån.

Kvalitén kan jag inte riktigt uttala mig om, men om jag jämför med andra
spår i OSM så är denna lika bra. Enda problemen jag har är att ibland
tar den extra lång tid på sig att synka, ibland blir första punkterna
efter synk jättefel och jag kan inte spara POIs manuellt. Det sista
utlovas inte i katalogen, men knappen finns. Kanske fel på min GPS?

/Peter Kindström