[Talk-se] Industrial vs commercial

Andreas Vilén andreas.vilen at gmail.com
Thu Oct 7 17:04:18 BST 2010

Vad är egentligen ett industriområde och vad är ett kommersiellt område?

För mig är ett industriområde ett område med företag där man inte kan
gå in och handla, medan ett kommersiellt område är ett där man kan
handla. Taggningskonventionerna på OSM håller inte med mig. Där är
landuse=commercial alla områden som består av företag som inte har
tillverkning, dvs vilken företagspark som helst. Dessutom verkar
köpcentrum och handelsområden även ingå i taggen. landuse=industrial
används exklusivt för företagsområden med produktion.

Jag tycker att det här är helt galet. En företagspark är i mitt
synsätt ett industriområde. Det behöver inte finnas produktion för
det. Enbart handelsområden är i min mening landuse=commercial. Finns
det något stöd för att börja använda commercial- och
industrialtaggarna på annat sätt i Sverige och skriva om de svenska
rekommendationerna för taggarnas användning, eller har jag
missförstått?

/Andreas