[Talk-se] Mina OSM-sidor

Peter Kindström peter2010 at infolagret.se
Mon Oct 18 21:40:29 BST 2010

Hej!
> Bygger vi inte upp väldigt mycket redundans nu? Med ovanstående har vi
> wiki och OpenStreetBugs, fixme-attribut och säkert någon annan metod
> för att markera vad som behöver göras. Jag har inget emot alternativa
> (och redundanta) datarepresentationer, men dubbelunderhåll tycker jag
> att vi ska akta oss för.

Jo, även jag tycker redan det är för mycket. Men jag har kapitulerat och
insett att jag inte "kan" ändra det som redan finns. Dessutom finns
förstås inte den vinkling jag tycker behövs.

Jag räknar kallt med att JAG får se till att sköta dubbelunderhållet,
därav min fundering på att automatiskt skapa wikitabeller från min sida.
Men visst, med tiden hoppas jag ju att min sida ska kunna ersätta
wiki-tabellerna.  :-)

> Varifrån kommer procentsiffrorna, är det godtyckliga uppskattningar?

Ja, men jag ser att kriterierna för uppskattningen som fanns överst på
Europavägssidan är borta. Tänk också på att mitt fokus inte är inbitna
kartritare, utan "vanligt folk" som jag vill få intresserade av OSM på
olika sätt.

> Borde man inte kunna ordna så att åtgärdade OpenStreetMap-buggar
> automatiskt tas bort härifrån?

Jo säkert, men det krävs tid och ork.  ;-)
Hur OpenStreetBug kan användas på mina sidor har jag inte funderat så
mycket på ännu. Det fungerar bättre om vi går över till kommunrelaterad
status, då kan man hämta alla Fixme & OpenStreetBuggar automatiskt (via
kommungränsernas max/mix-koordinater?) och då troligen även ta bort dem
automatiskt. Men dit är det långt kvar...  :-(

> Behöver wikisidan överhuvudtaget uppdateras om informationen ändå
> finns på din sida?

Nej, men jag är tveksam till om så många tycker mitt alternativ är
tillräckligt bra för att ersätta wikitabellerna?

/Peter Kindström