[Talk-se] Gatubilder tagna av andra

Erik Johansson erjohan at gmail.com
Mon Jan 3 11:05:38 GMT 2011

2011/1/3 Markus Lindholm <markus.lindholm at gmail.com>:

> Det kan man visst ha, åtminstone om man befinner sig i EU. Här finns
> något som heter databasdirektivet, som just ger upphovsrättsligt skydd
> till databaser. Så nej det är inte ok att kolla fakta ifrån streetview
> eller eniro.

Hur man än ser på det är OSM gängse standard är man inte kopierar från
stadsbilder/gatuvyer.

Själv har jag mycket svårt att tro att det finns något rättsligt
hinder att ta ut information från bilder, även om man gör det
systematiskt. Det syns däremot en massa annan information än bilder på
gatuvyer och det kommer vara väldigt lockande att kopiera denna data
som är skyddad enligt databasdirektivet.

--
/emj