[Talk-se] Gatubilder tagna av andra

Konrad Skeri konrad at skeri.com
Tue Jan 4 07:11:28 GMT 2011

Problemet är att _om_ OSM skulle bli stämd skulle det bli en
civilrättslig proces och inte en brottsrättslig. I brottsrättsliga är
man oskyldig tills motsatsen bevisats, men i civilrättsliga processer
är bevisbördan mycket lägre och de tenderar att vinnas av sidan med de
dyraste advokaterna.

Så även om det kanske eventuellt är OK, så vill man inte utsätta OSM
för risken för ett skadestånd, vilket det kan bli fråga om _även_
ifall det faktiskt egentligen är OK.

Men som sagt... Hittar man samma sak i Eniro och Google StreetView så
kan ju ingen säga från vilken av dem man hämtat informationen.
Kollar man bara den ena får man dock passa sig för (medvetna eller
omedvetna) felaktigheter. Bådas kartor vet vi innehåller mängder av
fel, och det är lätt att något gatfoto hamnar fel i systemet.

Konrad