[Talk-se] Taggning av multipolygoner

Erik Johansson erjohan at gmail.com
Fri Jan 21 12:02:54 GMT 2011

2011/1/15 Ture Pålsson <ture at lysator.liu.se>:

> Se det som att man sätter taggarna på det (databas)objekt som
> representerar hela geometrin för ett (verklighets)objekt. Det tycker
> i.a.f. jag känns hyfsat logiskt.

Idén är bra att gå över till relationer, men jag är lite osäker på
detta, det verkar som många av verktygen där ute inte klarar av att
använda relationer på detta sätt. Först och främst editorer, varken
JOSM eller Potlatch visar detta på ett lätt redigerat sätt, e.g. det
går inte att redigera relationen när man väljer vägen. (jag talar
alltså om användarvänlighet inte databasvänlighet)

Också export program har problem, e.g. cloudmades exporterare av
shapefiler (för admin boundary) klarar inte av att hantera relationer.
(iofs är ju polygonen för Sverige även den lite för liten så...)
http://downloads.cloudmade.com/europe/sweden#downloads_breadcrumbs

Anders du menar "tagga på vägen" som att "tagga på way:en" eller hur?