[Talk-se] Turistkarta

Magnus Bäck baeck at swipnet.se
Thu Jan 27 20:04:31 GMT 2011

On Thursday, January 27, 2011 at 20:28 CET,
     Peter Kindström <peter2010 at infolagret.se> wrote:

> Vad tror ni om en karta som mer liknar en enkel turistkarta:
> http://maps.cloudmade.com/?lat=59.857575&lng=17.633057&zoom=12&styleId=30281&opened_tab=0

Snyggt.

> Det är ju ganska enkelt att göra egna stilar hos Cloudmade, men är det
> någon som har erfarenhet av att skapa ett verkligt "layer" i stil med
> Mapnik och T at H.

Jag hade det som projekt under trettondagshelgen, och det är ganska
enkelt att sätta upp (tror att det tog mig 4-5 timmar innan jag kunde
rendera enstaka kartbilder samt GPX-spår jag loggat tidigare utmärkta).

(Senare fick jag till en karta som visar hastighetsbegränsningar på
vägar och renderar vägar utan maxspeed-attribut i rött. Det är väl något
som man borde göra via overlays i stället, men det har jag inte listat
ut hur man gör ännu. Har inte hittat någon annan tjänst à la OSM
Inspector som visar var man glömt lägga in hastighetsgränsen.)

> Önskar mig en snyggare karta för att "konkurrera" med Google / Hitta /
> Eniro, men det kräver väl sin man/kvinna att få till en kartserver?
> Ingen som har liknande funderingar plus lite kunskap?

Det är lite pilligt, men framför allt krävs det ganska mycket
datorkraft om man vill ha snabba uppdateringar. Den dator jag
renderar med är visserligen en gammal Pentium 4 på 1,8 GHz,
men då tar det ungefär en vecka att rendera hela Sverige ner
till zoomnivå 15 (och det är ju inte speciellt detaljerat).
Ska man göra det på riktigt vill man säkert rendera on the
fly med mod_tile osv.

Själv är jag lite sugen på att skapa en traditionell atlas med
OSM. Det skulle vara en rolig övning att få in rutnät, index
över orter och vägar osv och få ut en snygg PDF i slutändan.

--
Magnus Bäck
baeck at swipnet.se