[Talk-se] Vem är Rycee?

Joakim Fors joakim at joakimfors.org
Mon Jan 23 09:45:47 GMT 2012

On 29 dec 2011, at 21:29, Peter Kindström wrote:

> Hej!
> Tack till Joakim för informationen! (Du fick ett meddelande via OSM också, då ditt mail lyckades hamna i min spamkorg, troligen pga nyinstallerad Thunderbird.)
>
> Jag kan hjälpa till lite med detta, först och främst kolla med Michael Collinson om han gjort något (är inte han med på denna lista förresten?). "Handlingsplanen" borde väl vara:
>
> 1. Kontakta Stiftelsen Skånska Landskap om ODbL
> 2. Alternativt se om man kan använda taggen "odbl=no"
> 3. Alternativt radera Skåneleden (all data med taggen "attribution=Region Skåne")

Tänkte bara fråga — nu när folk kanske har börjat återgå till vardagslunket efter julhelgen — om det har hänt något på den här fronten. Jag skulle gärna angripa licensproblem i Skåne men det är lite svårt att hitta saker då det är så rycee-rött överallt i OSMI. :D

Skulle det vara möjligt för Robert (rycee) att redan nu godkänna nya licensen trots att det finns frågetecken kvar och tagga de delar som är tveksamma med odbl=no (eller dirty?) så får man sedan manuellt gå och plocka bort dom om godkännande inte kommit från Region Skåne innan 1:a april. Eller tycker ni att det är för regelvidrigt?

I övrigt så vore väl ett 4:e alternativ att fråga på några "vandrarforum" om folk kan donera GPS-spår över Skåneleden och man på så vis kan säga att den är ren?

> Är någon med och håller ett öga på diskussionerna om "odbl=no" och kan meddela vad man kommer fram till?

Verkar inte ha hänt något där. LWG är lika tysta som annars så man vet inte riktigt vad som gäller eller kommer att gälla eller om något ska komma att kanske komma att gälla möjligtvis. :P

/Joakim