[Talk-se] Dalarna kartan med maperitive

Christoph Matthei christoph at matthei.org
Mon Jan 30 20:54:59 GMT 2012

Hej!

Jag vill bara berätta att jag har gjord en karta med fokus på norra
Dalarna. Efter jag har importerad data från Corine Land Cover för
kommunerna Orsa, Mora och Älvdalen, har jag renderat en karta för norra
Dalarna med maperitive.
Processen är helt manuellt, eftersom kartan kommer fortfarande att
förändras.

Man kan hitta kartan på
http://www.dalacykel.eu

Det kommer också att finnas special kartor för vissa evenemang i
kommunen (midsommarfirande t.ex.). Sedan kommer jag att lägga till
markörer och gpx-tracks: www.dalacykel.eu/karta1.html
Eftersom Orsa kommun satsa ganska mycket på osm (de har t.ex. gjord
stora kartan för besökare vid infarten med osm), kommer de att använda
det för turism osv. För de kommer jag också att göra grafik filer för
flyer etc. med maperitive.

webbhotellet är one.com (de har inga begränsningar i datatrafik och
ganska bra priser). Hillshading och höjdkurvor finns även som separat
layer och kan därför kombineras för hela norra Sverige och Norge med de
vanliga OSM-kartor.

Just nu använda jag openlayers för kartan. Men jag vill prova även
Leaflet (http://leaflet.cloudmade.com/), eftersom mobiler har ibland
problem med openlayers. Som det se ut är det bättre med leaflet.

Jag tar gärna emot synpunkter.

Mvh,

/Christoph