[Talk-se] Ang. place=sea och maskinpolygoner

egil egil at riseup.net
Mon May 6 12:32:49 UTC 2019

Hej

Vi har massor med polygoner och sträckor tex för kattegat
https://www.openstreetmap.org/way/648354482 men inga av dem syns på
Carto i dagsläget.

Jag hittade nyligen:
https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/2278#issuecomment-473656155
där det framgår varför.

Vet nån här hur man skapar dessa polygoner utifrån kustlinjer i PostGIS
så som föreslås?

Är det tänkt så att vi matar in koordinater/nod-id för start/stop längs
en kustlinje i postgis som gör en polygon åt oss?

I fallet kattegat föreställer jag mig att minst 6 koordinater/noder behövs.
1 skagen (norrjyllands nordöstligaste spets)
2 sletterhage (mols, under "näsan" på jylland)
här emellan ritar postgis ett steck
3 sjællands odde (norrsjällands nordvästligaste punkt)
4 gilleleje (norrsjällands nordligaste punkt)
här emellan ritar postgis ett steck
5 vid kullens västra fyr (nordväst om helsingborg)
6 knarrviks huvud (väster om kungälv)

Liknade för atlanterhavet skulle två noder/koord på antarktis, 2 på
amerika, 2 på grönland, 1 vid norge och en på sydspetsen av afrika.

Vad tänker ni?
Hur gör vi om strecket som postgis ritar passerar igenom ett objekt som
tex en ö? Spelar det någon roll?

Allt detta görs för att undvika enorma manuella polygoner och arbiträra
etikettplaceringar om jag förstått rätt.

Mvh
pangoSE / Egil