[Talk-se] Ortnamnsimport från Lantmäte?=riets =?utf-8?Q?GSD-Terr =?utf-8?Q?=C3=A4ngkarta?=n

Johan wulfmorn at wzh.be
Fri Jan 17 17:26:47 UTC 2020

Jag har också kollat i "mitt" område och det verkar som ett användbart dataset, även om jag själv hade föredragit en adress-import. Gissar att merparten av de nya namnen inte längre används i vardagen. Vissa platser ser mer ut som "locality" medan några namn har helt klart felakigt blivit "hamlet" fast det bara är en gård, om ens det. Men sådant gårt fort att städa.

Jag ser att platser som redan finns i OSM har sorterats bort, och på den fronten ser allt väldigt bra ut.
Efter lite bearbetning så kan det importeras i OSM (i "mitt" område) efter min bedöming. Måste bara avklaras med mina "grannar" eftersom tiles-filerna överlappar lite.

Alternativt kan man importera från hela kommunfilen. Är det i såna fall möjligt att genereras nya filer efterhand, så man ser vad som blir till övers på slutet?

Jag har i alla fall satt mitt namn på de tiles i spreadsheetet som jag har för avsikt att ansvara för. Jag väntar dock tills importen når allmän acceptans här innan jag börjar.

mvh
Johan / <https://www.openstreetmap.org/user/Wulfmorn>