[Talk-se] Ortnamnsimport från Lantmäteriets GSD-Terrängkartan

Ture Pålsson ture at turepalsson.se
Sat Jan 18 12:18:18 UTC 2020

> 18 jan. 2020 kl. 00:03 skrev Grigory Rechistov via Talk-se <talk-se at openstreetmap.org>:
>
> Hej igen,
> Jag har uppdaterat mina skript för att upptäcka och slå samman ytterligare nodpar som borde vara en nod, t ex "Stora" + "mosse" ska till "Stora mosse" osv. Det fanns dock bara 5 (fem) noder att korrigera; de är nu taggade med ett extra nyckelvärde note="Name is merged from parts, recheck it”.

En kommentar från sidolinjen, och utan att vilja lägga mig i diskussionen i stort: Jag har för mig att LMV publicerade textlagren i två uppsättningar: en ”kart”-uppsättning med snygga avstavningar, radbrytningar och så, och en ”GIS”-uppsättning där namnen sitter ihop. Vilket av dem är det du tittar på?

Sedan misstänker jag att även ”GIS”-uppsättningen lider lite av att vara ”en karta i shapefile-format”, snarare än en geodatabas — namnen är placerade där det blir snyggt på en 50k-karta, inte nödvändigtvis på den mest representativa punkten.

  — T