[OSM-talk-be] Webstek voor OSM-België?

filip wolters filip_wolters at hotmail.com
Tue Mar 30 00:57:56 BST 2010

Hier is de persoon die naar een Belgische OSM-site vroeg en er zelf gene kan maken.

Twee redenen voor dit idee; - het Nederlandse voorbeeld vind ik erg geslaagd. (http://www.openstreetmap.nl)
                                       - ik heb het idee dat iemand die niet bekend is met openstreetmap en een plannetje zoekt voor zijn bedrijf/party/familiefeest niet lang bij "onze"
                                         site gaat blijven stilstaan. Idem voor een route te zoeken, even snel een fietskaart afdrukken om met het gezin een tochtje te maken, enz. (zelf ondervonden)

Neen, dan zitten ze al lang bij de "concurrentie". Maar ook diegene die willen meehelpen moeten even op hun tanden bijten om in het grote bos de juiste weg te vinden.
Dan vind ik de site van Nederland een erg goede aanzet om gebruikers/helpers sneller met OSM aan de slag te gaan, of ze minder snel te laten doorklikken.

Wat ikzelf graag op de site zou zien buiten hetgeen op openstreetmap.nl staat, is een eenvoudige tool om een stukje kaart te selecteren  (bv een rechthoek slepen) en op de printknop te kunnen drukken.
Iets gelijk aan "routenet", en een mogelijkheid om een stukje kaart te selecteren en de link daarvan in je website te zetten. Deze zaken kunnen al, maar niet 1,2,3 als je even voorbij surft.
Een lijst met mappers uit je buurt waarmee je kan afspreken als je hulp nodig hebt.

Een pagina met alle leuke projecten bijeen zou ook tof zijn. Ik begrijp dat dit een hele boterham is maar als je bv in firefox in je werkbalk op "beeld" en dan op "paginabron" klikt bij openstreetmap.nl, kom je dan al niet een heel eind?

Groeten Filip