[OSM-talk-be] Logboek gebied

Martijn van Exel m at rtijn.org
Sat Apr 30 21:04:28 UTC 2011

2011/4/30 Ben Laenen <benlaenen at gmail.com>

> [...]
> typfouten. Maar je maakt het de nieuwe mapper wel erg lastig als eerst voor
> een een fix die tien seconden duurt opeens een hele waslijst moet doorlopen
> worden van mappers die moeten gecontacteerd worden, waarna die op hun beurt
> hun zegen moeten geven vooraleer er iets verandert, en hopen dat die
> reactie
> een beetje snel komt en dat de persoon in kwestie te veel ander werk heeft,
> op
> vakantie is of zich niet meer in OSM interesseert, of misschien gewoon niet
> wil antwoorden op al die vragen om zijn data aan te passen.

[xpost naar talk-nl, ben ook benieuwd wat de NL-ers erover denken]

In mijn optiek zou zo'n systeem dan ook niet afhankelijk moeten zijn van de
medewerking van ervarener mappers. Het reguleert zichzelf doordat nieuwe
gebruikers, naarmate ze meer ervaring opdoen, meer mogelijkheden krijgen om
complexere zaken te manipuleren in de data. Je hoeft als beginnend mapper
dus geen waslijst te doorlopen, je kunt nog steeds meteen beginnen met
mappen, maar niet zonder beperkingen. Dit werkt echter niet belemmerend,
maar juist motiverend. Onderzoek toont aan dat van concrete doelen in het
vooruitzicht, en een element van competitie bij het leerproces in een nieuw
systeem, in het algemeen een sterk motiverende werking uitgaat. Hiermee
bereik je dus niet alleen dat beginners met of zonder kwade opzet grote
schade toebrengen aan de data, maar ook dat een groter deel van de nieuwe
deelnemers meer dan alleen die eerste stap neemt, hetgeen nu nog een groot
probleem is (rond 70% van de accounts heeft nog niet één edit op zijn naam,
van degenen die wel zover komen, zien we nog eens 80% na een maand afhaken.
Dat is allemaal potentieel waar we nu geen gebruik van maken omdat we
mappers niet motiveren. Je kunt daar wel simpelweg tegenoverstellen 'het
werkt gewoon niet', maar ik verwacht daar van jouw kant dan ook wel iets
meer onderbouwing van.

> [...]
> heeft geen zin iets te doen want ik kan toch niks doen en het duurt dagen
> vooraleer mijn kleine aanpassing ook werkelijk in OSM zit". Je gaat niet
> erg
> veel nieuwkomers binnenhalen op die manier, wat natuurlijk het probleem van
> foutenmakende nieuwkomers wel oplost, maar nu toch ook niet echt het
> gewenste
> resultaat is. De drempel is vandaag al zo hoog met alles wat je moet weten
> bij
> het mappen, dat bijkomende drempels echt wel gemist kunnen worden.

Gokken staat je vrij, maar de churn rate-cijfers spreken boekdelen en zowel
theorie (zie de links op de Badges-pagina op de wiki) als de praktijk (zie
bijvoorbeeld een sterk groeiend en enorm succesvol crowdsourced
kennisplatform als StackOverflow) wijzen uit dat het goed werken kan - en ik
heb nog geen goed argument gehoord waarom deze concepten niet op OSM zouden
toepasbaar zijn.

[...]
> [...]
> gaat dat absoluut niets kunnen schelen of ze nu een "zilveren badge van
> 100000
> nodes" hebben of niet, en ik weet ook niet of we wel de mappers willen
> hebben
> die geobsedeerd zijn in de badges en niet de data die ze invoeren om die
> badges te bemachtigen.
>
> En privileges die afhangen naargelang de badges die je hebt zijn zoals
> hierboven al gezegt een slecht idee. Moest ik niet meteen alles kunnen doen
> in
> het begin had ik er nooit al die jaren werk in beginnen steken, dan had ik

Ik zou het ook graag zien werken, en daarom werk ik er ook aan om het
mogelijk te maken. Om je heen kun je waarnemen dat online sociale netwerken
breed gebruik maken van het concept van belonen van prestaties door middel
van badges / reputatie, met groot succes. Naast het al genoemde
StackOverflow kun je denken aan zulke uiteenlopende online sociale contexten
als Foursquare en World of Warcraft. Die diversiteit geeft alleen maar aan
hoe universeel dit werkt.

> [...]
> geven? Ik vind iemand bv. niet sympathiek omdat hij iets dat ík gemapt heb
> heeft veranderd, maak twintig accounts en geef hem 20 keer een "-1"
> reputatie.
> En wat doe je dan als iemand een negatieve reputatie heeft? Gewoon niet
> meer
> laten mappen? In een watchlist zetten om te zien of hij verbetert? Iemand
> anders heeft veel vrienden actief in OSM, krijgt een pluim van hen allen
> zonder dat die ook werkelijk naar de data gekeken hebben, en waarbij een
> slechte feedback gewoon niet kan opwegen tegen al die positieve van z'n

Reputatie verdien je in mijn optiek niet in de eerste plaats door
schouderklopjes van vrienden, maar door daden. De kunst is daarbij om de
juiste daden te waarderen met reputatie. Nogmaals, die zou door het systeem
moeten gebeuren, niet door medemappers. Op de pagina hebben al verschillende
mensen constructieve ideeën bijgedragen, maar je moet oppassen dat je niet
puur kwantiteit gaat belonen: 1000 nodes kan ik in 10 minuten toevoegen,
maar dat wil nog niet zeggen dat de kaart daar beter van wordt. Ik zie een
mogelijke oplossing in het combineren met de beperking in de rechten die je
als beginner hebt. Om bij het voorbeeld van de 1000 nodes te blijven: om
'badge hunting' te voorkomen kun je zorgen dat beginners bijvoorbeeld niet
meer dan 100 nodes per dag mogen mappen.

Wat mij betreft zouden deze regels niet allemaal per se van tevoren
duidelijk gemaakt moeten worden als een soort geboden voor de beginnende
mapper. Nee, je begint gewoon, en op een gegeven moment merk je dat je tegen
een grens aan stoot, bijvoorbeeld die 100 nodes. Je krijgt dan een zinvolle
melding van die strekking waarbij je in het vooruitzicht wordt gesteld dat
je wel ongelimiteerd nodes kunt toevoegen zodra je reputatie boven de 50 (ik
noem maar een getal) uitstijgt. Dat geeft de mapper een concreet, haalbaar
doel en dat werkt motiverend.

Voor ons ervaren mappers zou het allemaal niets uitmaken - ons handelen uit
het verleden zal ons waarschijnlijk ongelimiteerde rechten geven om te
editen wat we willen. Voor degenen die zover nog niet zouden zijn, elke dag
groeien ze weer een beetje dichter naar dat doel toe. En daar hoeven wij
geen edits voor goed te gaan keuren, neen, wij kunnen gewoon op vakantie.
Hoewel een reputatiesysteem nog wel een bijkomend voordeel heeft wat dat
betreft: het wordt makkelijker om een vinger aan de pols te houden, omdat je
zou kunnen filteren op bijvoorbeeld alle edits in een regio door mappers met
reputatie kleiner dan een drempelwaarde.
--
Martijn van Exel
http://about.me/mvexel