[OSM-talk-be] GRB open data

Sander Deryckere sanderd17 at gmail.com
Fri Dec 4 17:55:48 UTC 2015

Ik heb geprobeerd de Agiv en OSM data wat te vergelijken (onderzoeken welke
definities gebruikt worden in OSM vs Agiv). Mijn bevindingen staan hier:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Belgium/GRB

In het kort, zeker niet alles is bruikbaar. Deze zijn de meest bruikbare
bestanden voor OSM:

* Gbg and delen van Gba: de gebouw contouren, gevels zijn van goede
kwaliteit (door landmeters opgemeten), in de achterstukken kunnen soms wat
fouten zitten
* Wvb: middellijnen van straten (met naam, type en andere data), goede
kwaliteit, ook niet teveel nodes
* Wgr en Wlas: middellijnen van grachten, beken en rivieren (met naam),
goede kwaliteit, zoals wegen
* Knw: een hoop verschillende zaken die we mappen mat man_made=* in OSM
* Wga: vooral de bushokjes en fietsenstallingen zijn interessant
* Wgo: vertaling naar de experimentele area:highway tag? Conversie niet zo
gemakkelijk
* Wti : verkeersplateaus
* Wni: muurtjes en vangrails naast de weg

De rest komt ofwel niet overeen met OSM (hun wegbaan gebieden nemen ook
delen van voortuinen in, en de wateroppervlaktes nemen ook grote delen
vaste oever in), of heeft geen equivalent in OSM.

Mvg,
Sander