[OSM-talk-be] Voorstel import GRB gebouwen

Sander Deryckere sanderd17 at gmail.com
Sun Dec 13 18:07:40 UTC 2015

Hallo,

Na het bekijken van een hoop GRB data zou ik graag voorstellen om de
gebouwen te importeren.

Ik heb het hier over het "Gebouwen aan de Grond" (Gbg) bestand, en de tabel
van de gebouwen met adressen (TblGbgAdr).

De kwaliteit van de GRB gebouwen is goed genoeg. De voorgevels zijn veel
precieser dan wat wij momenteel kunnen opmeten, en de achtergevels hebben
ongeveer dezelfde kwaliteit als onze kwaliteit.

In het GRB zitten dus ook adressen, maar een gebouw kan geen, één of
meerdere adressen hebben, en een adres uit het GRB kan toegekend zijn aan
één of meerdere gebouwen (daarnaast bevat het GRB ook niet alle adressen).

Ik zou dus graag de GRB import koppelen aan de CRAB import, en de web app
uitbreiden.

De gebouwen van het GRB kunnen opgesplitst worden per postcode, en de
gebouwen die 1-op-1 overeenkomen met een adres kunnen onderverdeeld worden
per straat. De gebouwen die niet toebehoren aan een straat kunnen in een
apart bestand per postcode gezet worden.

Door een kolom toe te voegen aan de crab-import web app kunnen dus eerst de
gebouwen per straat worden geïmporteerd, en daarna de aparte adrespunten
voor welke we zelf nog moeten uitzoeken tot welk gebouw ze behoren.

In theorie is dit allemaal niet zo moeilijk, maar de GRB database is vele
malen groter dan de CRAB database, dus zullen we dit niet meer kunnen
hosten op Github, en zullen we een aparte server moeten nemen. Ik vrees ook
dat ik niet genoeg computerkracht heb om een dergelijke database in te
lezen en te splitsen in verschillende OSM bestanden. Dus zullen we dit
verder moeten automatiseren op een zwaardere server.

Wat denken jullie hier over?

Mvg,
Sander