[OSM-talk-be] publieke telefooncellen / public telephones

Marc Gemis marc.gemis at gmail.com
Fri Jul 31 03:40:53 UTC 2015

> Ik begrijp de bezorgdheid omtrent het automatisch mappen.
> Ik _vermoed_ echter dat Proximus/Belgacom _wel_ echt weet waar al hun
> hokjes staan, ze hebben immers allemaal een draadje, niet?

Ooit het artikel in Humo gelezen ? Ze weten dat niet echt. De gemeente is
verantwoordelijk voor het "doorknippen" van de draad. Een extern bedrijf
is/was verantwoordelijk voor het verwijderen van de kabine.

Frederik Ramm (woodpecker) heeft ergens wel gelijk dat die automatische
edits maar een klein deeltje zijn van opkuiswerk in een gebied. Als het
verdwijnen van de telefooncel niet gemapped is, is misschien het plaatsen
van een bank of zo in de plaats ook niet gemapped. Dat krijg je natuurlijk
niet in OSM door enkel automatische edits. Als je ter plaatse gaat kijken
zie je misschien nog een nieuwe buurtwinkel die je kan mappen, enz.

Het grote probleem in dit geval is dat het verdwijnen van dingen niet zo
zichtbaar is. Je moet al met OsmAnd aan rondlopen en kijken naar ieder
dingetje op het scherm en zien of dat er nog staat. En anders moet je al
van alle plekken foto's maken en daarna bij het editeren de vergelijking
van de data maken om verdwenen dingen op te merken. Heel moeilijk. Best
mogelijk dat ik nog nooit gezien dat ik een telefooncel kon schrappen.

Nu voor telefooncellen kan je natuurlijk wel actief op zoek gaan. Maar voor
ander straatmeubelair is het best wel moeilijk, zelfs in mijn eigen straat.

happy surveying & mapping