[Talk-cz] RFC: používání češtiny

Jachym Cepicky jachym.cepicky na gmail.com
Středa Září 3 09:16:19 UTC 2008

Reaguji na celé vlákno, nikoliv pouze na tento mail:

Už je to tady jak v český wikipedii :-(

Mám češtinu rád a mám problémy s dodržováním současného pravopisu - ne
morální, ale prostě nejsem schopen některá pravidla aktivně použít (že
by to souviselo s dislexií - to je jedno). Přesto si myslím, že
současný pravopis je podstatně zjednodušený oproti předchozím
pravidlům (která jsem byl nucen vstřebávat před rokem 1995) a proto je
tedy "dobré" jej používat. Kromě toho je to také správné, protože co
je "česky" definuje národní autorita (UJC), což nikdo nezpochybňuje.

Pokud píšete maturitní písemku nebo diktát na základní škole a budete
psát podle starého pravopisu, pravděpodobně dostanete opravdu špatnou
známku, protože nepíšete podle aktuálních pravidel. Tam je jasně
napsáno, jakým písmenem se může psát co, všechno ostatní je špatně.
Mapy by měly IMHO být tak dobré, aby v nich "učitelé češtiny
nenacházeli chyby".

Psaní velikosti písmen podle místní znalosti je cesta do pekel,
protože je to totální chaos (pro místa neznalý lid) a kromě toho - co
když to místní tenkrát napsali špatně?

Dodržujme pravidla českého pravopisu, má to smysl.

Jáchym