[Talk-cz] křížky a kapličky

Karel Volný kavol na seznam.cz
Středa Únor 11 10:10:54 UTC 2009

zdar,

> *** cosi o tom je napsano taky:
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Czechia/Editing_Standards_an
>d_Conventions#Place_of_worship

dík, to mi nějak úplně uniklo, neumím hledat :-/

> co se tyce terminologie, tak kaple je stavba, do ktere muze vejit 1
> clovek az nekolik desitek lidi. Jakekoliv "modely" kapli se pak radi
> mezi bozi muka nebo poklony:
>
> vice viz: http://www.vilemwalter.cz/dsa/typologie.htm

ha! "poklona" je to správné slovo pro "kapli co není kaple"

takže když si to shrnu, tak co se u nás dá běžně potkat:

* kříž
historic=wayside_cross

* smírčí kříž
historic=wayside_cross
name=smírčí kříž
loc_name=...
ref=...
(ref viz http://www.smircikrize.cz/)

* kalvárie
historic=wayside_shrine

* boží muka
historic=wayside_shrine

* poklona
historic=wayside_shrine

* kaple
amenity=place_of_worship
name=... (kaple)

* kostel
amenity=place_of_worship
name=...

* basilika
amenity=place_of_worship
name=... (basilika)

* katedrála
amenity=place_of_worship
name=... (katedrála)

a k tomu víceméně u všeho religion=christian, denomination=catholic
(nejčastěji)

abych pravdu řekl, tento systém se mi příliš nezamlouvá - jednak nepovažuju za
dobrý nápad rozlišovat typ objektu prostřednictvím jména, a
jednak "wayside_shrine" zahrnuje tři různé věci bez dalšího rozlišení

konkrétně kalvárie, jak jsem to pochopil já, znamená v terénu poutní místo,
což může být jak kříž, tak boží muka, poklona, kaplička, poutní kostel, a
často k tomu vede křížová cesta ... takže by bylo vhodné spíše přidat to jako
vlastnost jiných objektů než jako samostatný objekt

také by to chtělo přidat relaci pro křížovou cestu, tj. spojení čtrnácti křížů

je tu někdo zkušenější v otázkách náboženství i architektury, kdo může
potvrdit/vyvrátit, jak to chápu, a vnést do toho trošku lepší systém?
(já jsem pokus o lepší návrh zabalil už na tom, že nejsem schopen zjistit, jak
se anglicky řekne smírčí kříž ... leda tak inspirovat se německým Steinkreutz
=> Stone cross)

K.