[Talk-cz] footway vs. path (bylo: Návod na zakreslování turistických tras)

Marek Prokop marek na sovavsiti.cz
Čtvrtek Srpen 12 07:44:30 UTC 2010

Ahoj,

psal jsem si o tom nedávno s jedním Němcem, který mne kontaktoval
poté, co jsem zmapoval nějaké cesty v Saském Švýcarsku. Jestli jsem to
správně pochopil, problém vznikl historicky. Původně existovala je
footway, což je např. v Anglii, kde jsou všechny veřejné pěší cesty
takto označeny, pochopitelné. Později tam ale lidé začali kromě
oficiálních cest přidávat i ty neoficiální, vyšlapané v lese a vznikla
potřeba path. Zároveň už ale v té době bylo plno takových cest
označeno jako footway.

V České republice je ten problém podstatně jednodušší a možná by tu
nikdy nevznikl, protože footways tu v podstatě nejsou -- mimo města
vůbec a ve městech výjimečně.

Co mi z pohledu turistických map vadí víc, je to, že zřejmě neexistují
značky, podle kterých by přímo z mapy šlo vždy poznat, kudy jde projet
s kočárkem. Teoreticky by to šlo dělat tagem wheelchair, ale ten se
jednak na standardní mapě nezobrazuje a jednak si to úplně neodpovídá,
protože s kočárkem toho jde projet víc než na vozíku.

Jinak ještě přidám odkaz na default access restrictions, které jsou
pro footway a path různé:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions

Plyne z toho mj. to, že na footway by měl být explicitní zákaz vjezdu
na kole, což v ČR, pokud se nemýlím, splňuje jen taková ta modrá
kulatá značka s chodci. Respektive když to otočím, pokud něco uděláte
jako footway a nezměníte default dalším tagem, kolo tam na
routovatelné mapě neprojede.

Zdraví,

Marek