[Talk-cz] Návod na zakreslování turistických tras

Milan Zamazal pdm na zamazal.org
Sobota Srpen 14 15:52:44 UTC 2010

    h> *** Prikazane neni v OSM nic. Nekdy od roku 2008 je tu take tento
    h> text[2]. Pokud to bude vychozi postup je to urcite lepe.

Osobně se snažím pro lesní cesty používat aspoň dva zdroje, ale
v případech, kde to dost dobře nejde, se snažím postupovat dle zdravého
rozumu, např.:

- Pokud se většina GPS záznamu dobře shoduje s druhým zdrojem, na
  kratších „neviditelných“ částečných úsecích ji udělám jen podle GPS,
  je to lepší, než ji přerušovat.

- Pokud se domnívám, že po cestě budu moci projít v dohledné době znovu,
  počkám se zakreslením, až z ní budu mít GPS záznamy dva (a tím pádem
  i indicii o přesnosti těch záznamů v daném místě).  Je jednodušší
  cestu zakreslit jednou podle dvou záznamů, než ji následně opravovat.

- Pokud jsem po cestě nešel, ale na UHUL ortofotomapě je dobře vidět a
  jsem si dostatečně jistý, že tam opravdu je (jde skutečně o cestu),
  stále ještě tam je (ta ortofotomapa už je pár let stará a někdy
  neodpovídá aktuálnímu stavu) a vede stejnými místy (zejména mezi poli
  nezřídka dochází k významným posunům), tak ji zakreslím jen podle
  UHULu.

- Pokud mám opravdu jen GPS záznam a mám důvod se domnívat, že není
  úplně mimo, zakreslím cestu jen podle něj právě podle pravidla „lepší
  něco než nic“.  U lesních a polních cest je totiž většinou důležitější
  vědět, že zhruba někudy vedou a co jsou zač, než znát jejich přesnou
  polohu.  Silnice v OSM také mají spoustu podstatných nepřesností (až
  natolik, že zmatou navigaci) a je to pořád lepší, než kdyby tam nebyly
  vůbec.

Je také třeba nezapomínat, že druhým zdrojem může být nejen UHUL
ortofotomapa, ale v některých případech také katastrální mapa.  Naopak
nedoporučuji UHUL cesty odvozní, ty dle mých zkušeností velmi často
neodpovídají skutečnosti.

S ohledem na stávající nepřesnosti v OSM také dělám to, že pokud někudy
jdu nebo jedu poprvé s GPS, porovnám záznam s OSM a opravím
nesrovnalosti.  Z toho je zřejmé, že je při zakreslování důležité uvádět
zdroje, aby až někdo narazí na odlišnosti mohl posoudit věrohodnost
původního a svého zdroje (když pominu jiné důvody).