[Talk-cz] tagování sídel

"Petr Morávek [Xificurk]" xificurk na gmail.com
Pátek Červen 4 16:35:34 UTC 2010

Mike napsal(a):
> Ano suburb je nějaké předměstí, sídliště apod., což je ale také část
> města. Co třeba Dubeč? Je to část města nebo předměstí? To je taky
> taková vesnice, ale zároveň součást Prahy. Nebo co to vlastně je?
> Souhlasím s tím, že současné značení není ideální, ale nemáme lepší.
Ano, tohle je trochu subjektivní... kde je ta hranice mezi městskou
zástavbou a kdy už je to vesnice. Ale pořád si myslím, že je lepší
tagovat podle reálného charakteru zástavby (s tím, že se prostě ve
sporných případech budou muset dohodnout mezi sebou lidi z dané
lokality), než tagovat naprosto nesmyslně skupinu pár vesnických stavení
jako suburb.

> Pokud ponecháme place jen pro renderování, tak ho klidně můžeme
> definovat dle velikosti
Velikost by neměla být tím primárním faktorem, k tomu slouží tag population.

> Pak taky musíme vymyslet zcela jiný tag, který definuje status obce.
Já jsem pro, už jen proto, že v ČR se z úředního statutu obce/části obce
nedá pro praktické účely vyvodit zhola nic. Navíc máme (statutární)
města, městyse a obce, to jsou informace které je myslím dobré nějak do
OSM dostat (nějak jinak než tag place :)).

> A nezbořit při tom hlavně adresy a kompatibilitu s jinými zeměmi.
Ono to s tou kompatibilitou není nijak slavné, protože hodnoty tagu
place se tak jako tak v každém statě přidělují jiným způsobem a skutečně
většinou vyjadřují regionální důležitost sídla a charakter zástavby.

Celý tenhle problém taky pramení z toho, že tu máme i úředně zavedeno
několik naprosto rozdílných způsobů dělení...
* správní:
obce – části obce – základní sídelní jednotky díly – statistické obvody
resp.
obce – městské obvody/městské části – části obce díly – základní sídelní
jednotky díly – statistické obvody
* územní
obec – katastrální území – územně technická jednotka – základní sídelní
jednotka – statistický obvod
* zmiňované adresy, které jsou tedy pěkný maglajz, protože...
  - č.p. je jedinečné v rámci "části obce", nikoliv však v rámci
"městské části/obvodu" - ty, jsou tvořeny "díly" (různých) částí obce
  - PSČ se přiděluje skupině "dílů části obce", tzn. jedna "část obce"
může mít více různých PSČ a jedno PSČ může zahrnovat území spadající pod
nejen různé "části obce", ale i pod různé "obce"
Řekl bych, že tenhle chaos nějaké tagování všech částí obcí jako
"suburb" vůbec nevyřeší.

Pokud to někoho zajímá, tak doporučuju metodiku ze stránek ČSÚ:
http://www.czso.cz/csu/rso.nsf/i/metodicka_dokumentace_registru_doc/$File/metodika%202009_v1.zip

Osobně nevím, co se to vlastně má do "správné" adresy psát. Co se týče
pošty, tak ta si to (většinou) pokud je správně aspoň PSČ nějak přebere...